Mål
Elevene skal kunne:
- sette ord på strategiene de bruker for å finne en omtrent mengde.
- bruke gruppering som en strategi får å finne en mengde.
Ekstra utstyr
Mattestreker, nettbrett
Fokus
Beskrivelse
Denne økten handler om å gjøre overslag av mengder.
Forslag til undervisning:
- Oppstart i samling: Vis frem 29.1 a. Fokuser på den første oppgaven. Snakk med elevene om at overslag betyr omtrent, eller ca. Hvordan kan man finne omtrent uten å telle? Vis 29.1 b. Fokus på første oppgave. Dette er nøyaktig samme mengde. Nå skal de finne nøyaktig antall. Hvordan kan man gjøre det uten å telle "en og en?"?
- Utforsk: La elevene jobbe i par med 29.1 a. Ingen telling! Etterpå løser de 29.1 b. Jobb vider med quizer på brettet.
- Avslutning: Oppsummer erfaringene elevene har gjort seg når de har jobbet med overslag.