Hovedmål:
Elevene skal kunne:
I addisjon med tosifrede tall uten tierovergang er det ofte hensiktsmessig å addere tiere først. For at elevene skal kunne gjøre dette, må de være sikre på at enerne ikke gir tierovergang, eller de må evne å endre stategi om det viser seg at det ble tierovergang allikevel. Elever som er usikre på om et addisjonsstykke der begge enerne er under 5 vil gi tierovergang, bør øve mer på tallvennene. I dette temaet, under 19.3 i mattesnakk, finner dere en tallinjemodell. I denne modellen forsøker vi å synliggjøre den nye helheten ved hjelp av den usynlige noomen under modellen. Undervisningstips: Det er viktig at elevene får gode strategier for å raskt se om to tall blir mer enn ti. Vis frem noen oppgaver på tavla. Det er lurt å starte med to ensifrede tall som blir under 10, for deretter over 10. Få elevene til å forklare hvordan de så at det ble mer eller mindre enn 10. Utvid oppgaven på denne måten: 3+4, 13+4, 13+14. Vis elevene hvordan man legger sammen tierne for så å legge sammen enerne. Varier om du legger sammen enerne og tierne først. Spør gjerne hva elevene synes er best. Bruk gjerne noomstaver i tillegg. La elevene erfare at noomene de har igjen etter å ha satt sammen tierne, tilsammen er for lave til å bli ti (eller mer).
I digitale verktøy kan dere finne disse filmene med gode tips: