Hovedmål:
Elevene skal kunne:
På samme måte som for addisjon med tosifrede tall uten tierovergang , er det også i subtraksjon ofte hensiktsmessig å subtrahere tiere først. For at elevene skal kunne gjøre dette, må de være sikre på at enerne ikke gir tierovergang, eller evne å endre strategi om det viser seg at det ble tierovergang allikevel. Dere finner igjen tallinjemodellen fra 19.3 i 20.3. I denne modellen forsøker vi å synliggjøre forskjellen ved hjelp av den usynlige noomen. La gjerne elevene erfare i praksis ved å bruke noomstaver. Undervisningstips: Vis frem noen oppgaver på tavla, og la elevene diskutere hva som vil skje med tierplass og enerplass. Hvorfor forandrer ikke tierplassen seg? Bruk gjerne noomstaver i tillegg, slik at elever som er usikre kan se at det fortsatt vil være tiere igjen.
I digitale verktøy kan dere finne disse filmene med gode tips:
*+Tallvenner- introduksjon
*+Noomer- addisjon og subtraksjon
*+Hundrerboksen – telle med tiere og enere