Hovedmål:
Elevene skal kunne:
I dette temaet er målet at eleven skal oppdage sammenhengen mellom addisjon og subtraksjon. Vi illustrerer dette i regnefortellingene i mattesnakk 25.1 og 25.2. Dere oppfordres til å jobbe praktisk i oppstarten. Jobb med noomstaver som vist i økt 25.1 og regnefortellinger i boken. Lag gjerne nye fortellinger selv.
I digitale verktøy kan dere finne disse filmene med gode tips:
* Tallvenner – subtraksjon og sammenheng
* Noom modell avansert- Regnefortelling
Elevene skal kunne:
Mattestreker, nettbrett
Denne økten handler om hvordan addisjon og subtraksjon henger sammen.
Forslag til undervisning:
Elevene skal kunne:
Mattestreker, nettbrett
Denne økten handler om hvordan addisjon og subtraksjon henger sammen.
Forslag til undervisning:
Elevene skal kunne:
Mattestreker, nettbrett
Denne økten handler om hvordan addisjon og subtraksjon henger sammen.
Forslag til undervisning:
Mattesnakk
Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».
Her er flere spørsmål og oppgaver til «Boblende lava» du kan bruke i klasserommet:
Tenk om lavaen bobler så mye at Vilma og ungene kan bli truffet av sprut. For ikke å bli truffet, må de hoppe to steiner frem og en tilbake, helt til de har nådd toppen