Hovedmål:
Elevene skal kunne:
I dette temaet er det penger det handler om. Målet er at alle elevene nå skal kjenne de ulike valørene opp til 100, og at de skal kunne forklare hvordan de ulike valørene kan veksles i lavere valører. Hold fokus på å skille mellom den totale verdien etter et kjøp (som alltid vil være den samme som verdien av pengene du betalte med inkl. vare og veksel) og pengene du har igjen etter et kjøp (altså kun vekslepengene). I digitale verktøy kan dere finne disse filmene med gode tips:
Elevene skal kunne:
Mattestreker, nettbrett
Denne økten handler om samlet verdi av varer og vekslepenger.
Forslag til undervisning:
Elevene skal kunne:
Mattestreker, nettbrett
Denne økten handler om samlet verdi av varer og vekslepenger.
Forslag til undervisning:
Elevene skal kunne:
Mattestreker, nettbrett
Denne økten handler om samlet verdi av varer og vekslepenger.
Forslag til undervisning:
Mattesnakk
Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».
Her er flere spørsmål og oppgaver til «Dronningens smykker» du kan bruke i klasserommet: