Hovedmål:
Elevene skal kunne:
Elevene skal subtrahere tosifrede tall og benytte hensiktsmessige strategier for de ulike subtraksjonene. I dette temaet, under 24.3 i boka, finner dere igjen tallinjemodellen fra tema 23. Denne modellen minner i stor grad om det mange kjenner som ”tom tallinje”, og prinsippet er hovedsakelig det samme. Her har vi synliggjort den totale mengden, og vi har markert hensiktsmessige ”hopp”. Er elevene enige i at de ”hoppene ”som er markert er de mest hensiktsmessige? Elever som er klar for det, kan forsøke seg på en ”tom tallinje”. Det viktigste å fokusere på, er hvilke strategier de velger når de skal ”hoppe”. Undervisningstips: Vis frem noen oppgaver på tavla, og la elevene diskutere hva som vil skje med tierplass og enerplass. F.eks. oppgaven 23-14. For at elevene skal forstå at det blir en tierovergang må de være helt sikre på hva som er størst av 3 og 4. De må forstå hva som skjer når du forsøker å trekke 4 enere fra 3 enere. Bruk gjerne noomstavene, slik at elevene kan erfare hvorfor de må veksle inn en av tierne for å kunne lage 9.
I digitale verktøy kan dere finne disse filmene med gode tips:
Elevene skal kunne:
Mattestreker, nettbrett
Denne økten handler om subtraksjon med tosifrede tall med tierovergang.
Forslag til undervisning:
Elevene skal kunne:
Mattestreker, nettbrett
Denne økten handler om subtraksjon med tosifrede tall med tierovergang.
Forslag til undervisning:
Elevene skal kunne:
Mattestreker, nettbrett
Denne økten handler om subtraksjon med tosifrede tall med tierovergang.
Forslag til undervisning:
Mattesnakk
Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».
Her er flere spørsmål og oppgaver til «Vulkanøya» du kan bruke i klasserommet:
Nini teller hjørnene på alle trekantene hun kan se. Hun teller 12 hjørner.