Hovedmål:
Elevene skal kunne:
Gjør deg kjent med klokka gjennom videoen «klokka, intro» Se også videoene «klokka, intro liten viser», «klokka, halv med liten viser» og «klokka, halv og kvart med lang viser» Uten lærers veiledning, kan lett «klokka» bli et leketøy for elevene, uten at de utvikler forståelse.
Progresjonen for den enkelte elev må tas hensyn til. Den originale «klokka» ligger tilgjengelig for elevene i appen. Ned i «hullet» ligger en avansert øvingslab. Der vises enkeltminutter, og har flere muligheter. Dette verktøyet er langt mer avansert enn de aller fleste elevene har behov for, eller evner til å benytte konstruktivt. Verktøyet ligger der for å tilby elever som er kommet spesielt langt i sin forståelse, noe de kan finne utfordring i.
Øktene er lagt opp med langsom progresjon og fokus på samtale og forsøk i samling. Tilpass innholdet i øktene slik at de passer din elevgruppe. I mattestreker 15.1, 15.2 og 15.3 ligger oppgaver dere kan bruke. Der kan du også finne inspirasjon til flere tema for samtale med elevene.
Elevene skal kunne:
Mattestreker, nettbrett
Denne økten handler om klokka, med fokus på hele timer, med liten viser
Forslag til undervisning:
Elevene skal kunne:
Mattestreker, nettbrett
Denne økten handler om klokka, med fokus på hele og halve timer, med liten viser
Forslag til undervisning:
Elevene skal kunne:
Mattestreker, nettbrett
Denne økten handler om klokka, med fokus på halve timer og kvarter, men lang viser.
Forslag til undervisning: