DragonBox Metoden

Oppdag – Utforsk - Vurder

Å jobbe etter DragonBox metoden, vil si å følge stegene: oppdagelse, utforsking, vurdering.

I klasserommet skjer oppdagelsen sammen i en samling. Elevene introduseres for en øvingslab. Der er det mye å oppdage sammen med læreren og medelever, og etter å ha oppdaget nye ting sammen, glir dette over i neste steg, utforskning.

Utforskingen foregår alene, i par eller i gruppe. Elevene prøver, øver og erfarer. Brettet tilbyr quizzer, som på elevens eget nivå legger til rette for at dette steget blir både spennende og morsom. Inne i øvingslabbene kan elevene gjennomføre oppdrag. Utførte oppdrag gir stjerner, stjerner gir premier. Noen elever ønsker ytterligere utfordringer. I tillegg til små ekstraspill som ligger i appen, kan de jobbe med oppgaver på kopiark.

Vurdering Mot slutten av et tema, er det viktig å avdekke hvilken kunnskap eleven sitter igjen med, og dermed kunne hjelpe hver enkelt videre der de er. Resultatene fra quizzene lar lærerne se elevens individuelle fremgang, og er et godt verktøy for å se hva enkelteleven bør jobbe videre med. Mattestreker tilbyr korte oppsummeringssider med noen konkrete oppgaver. En elev som har gått gjennom oppdagelse og utforsking uten store vanskeligheter, vil gjennomføre denne aktiviteten nokså raskt. I denne fasen vil det synliggjøres hvilke elever som mangler forståelse for temaet, og du kan gi dem den støtten du finner hensiktsmessig. Kanskje finner du noe som passer i kopipermen, eller du kan veilede den enkelte eleven ved å jobbe med, og samtale om en øvings-lab.

Når du jobber etter DragonBox metoden, er det viktig at hver økt følger samme mønster:

Oppstart - Utforskning - Avslutning

I oppstarten bør elevene sitte i en samling, der du introdusere eller repetere det dere skal jobbe med denne økten. Her er det viktig at en matematisk samtale kommer i gang. Utforskingen kan forgå alene, i par eller gruppe. Den kan foregå på brettet, kopiark eller med noomene. Kanskje ønsker du å bruke brettspill eller lignende. Ta utgangpunkt i målet for tema/økt, og ta i bruk verktøy du mener er hensiktsmessig. Avslutningen bør også foregår i samlingen. Du lytter til elevenes erfaringer fra utforskingen. Still gode spørsmål, og la elevene føre matematiske samtaler med deg og hverandre.

< >