< Tilbake
Skriv Ut

Tema 14: Addisjon: Tosifret pluss ensifret

Mål

Hovedmål:

  • Overføre addisjons strategier fra tall under ti med tierovergang, til addisjon med høyere tall.

Elevene skal kunne:

  • vise at de har automatisert addisjon av et tosifret med et ensifret tall (uten tierovergang)
  • vise at de har automatisert addisjon av et tosifret med et ensifret tall (med tierovergang)

Fokus

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Addere et tosifret med et ensifret tall (uten tierovergang)

Mål

Elevene skal kunne:

  • vise at de har automatisert addisjon av et tosifret med et ensifret tall (uten tierovergang)

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om addisjon med et tosifret og et ensifret tall. Uten tierovergang

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «utforsk tallormen» på smartboarden. Snakk om det dere oppdager.
  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Mattestreker 14.B. på smartboarden. Hvordan kan dere hjelpe Tri?

Mattestreker: Mattestreker

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: addisjon uten tierovergang

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: addisjon uten tierovergang

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: addisjon uten tierovergang

Tallorm: Utforsk tallormen

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: addisjon uten tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: addisjon uten tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: addisjon uten tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Tallorm: Utforsk tallormen

Økt 2: Addere et tosifret med et ensifret tall (med tierovergang)

Mål

Elevene skal kunne:

  • vise at de har automatisert addisjon av et tosifret med et ensifret tall (med tierovergang)

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om addisjon med et tosifret og et ensifret tall. Med tierovergang

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «mengdelinja» og Mattestreker 14.2 B på smartboarden. Snakk om sammenhengen mellom bildet, og det dere ser når dere bruker mengdelinjen.
  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Øvingslab «mendelinjen» på smartboarden. La elevene sette ord på hva som skjer ved tierovergang.

Mattestreker: Mattestreker

Mengdelinje: Introduksjonsvideo

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: addisjon med tierovergang

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: addisjon med tierovergang

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: addisjon med tierovergang

Tallorm: Utforsk tallormen

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Introduksjonsvideo

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: addisjon med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: addisjon med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: addisjon med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Tallorm: Utforsk tallormen

Økt 3: Mengdelinjen

Mål

Elevene skal kunne:

  • vise at de har automatisert addisjon av et tosifret med et ensifret tall (uten tierovergang)
  • vise at de har automatisert addisjon av et tosifret med et ensifret tall (med tierovergang)

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om addisjon med et tosifret og et ensifret tall.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «mengdelinja» på smartboarden. La elevene komme med forslag til hvilke addisjonsstykker med tierovergang som skal legges i mengdelinja. Snakk om strategier og svaret, før dere sjekker.
  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Hundrerboksen: avansert: Introduksjonsvideo: plasseringssystemet

Mengdelinje: Utforsk mengdelinjen

Mengdelinje: Sett tall på riktig sted

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: avansert: Introduksjonsvideo: plasseringssystemet

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Utforsk mengdelinjen

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Sett tall på riktig sted

Økt 4: Samtale: Dinosaurene

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «Dinosaurene» du kan bruke i klasserommet:

  • Den lille blå dinosaurbabyen veier under 1 kilogram. Mammaen hans veier over 30 tonn.
  • Hva betyr egentlig 1 kilogram?
  • Hvor mye er 1 tonn?

Snakk om dette er i forhold til ulike ting barna kan relatere til.

Bruk gjerne litt tid på å undersøke dinosaurer på nettet. Pass på at tallene brukes til sammenligning, slik at elevene kan få et innblikk i størrelsen på vekt, høyde osv. Det samme gjelder tid.

  • Hvis du tegner en tallinje på tavla som går nedover fra år 2017, viser år 0, og kanskje får med Oldtidens Egypt (ca 1000 før vår tid), hvor på denne tallinja vil Dinosaurenes tid ligge (247 til 65 millioner år før vår tid)? Se ut av vinduet, og la elevene foreslå hvor langt unna tavla det blir.

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk