< Tilbake
Skriv Ut

Tema 13: Addisjon og subtraksjon av hele tiere

Mål

Hovedmål:

  • Automatisere addisjon og subtraksjon med hele tiere. Dele opp tall i tiere og enere, og addere/ subtrahere med tiere først.

Elevene skal kunne:

  • vise at de har automatisert addisjons- og subtraksjonsfakta med hele tiere (opp til 100)

Fokus

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Addisjon og subtraksjon av hele tiere

Mål

Elevene skal kunne:

-- vise at de har automatisert addisjons- og subtraksjonsfakta med hele tiere (opp til 100)

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om regning med tall opp til 100, med fokus på hele tiere.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «utforsk tallormen» på smartboarden. Snakk om det dere oppdager. Vis quizene 0-100 med hjelp og 0-100 uten hjelp. Snakk om hensiktsmessige strategier.
  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Vis en del av quizen «0-100 uten hjelp» på smartboarden. Hvordan løste elevene denne?

Mattestreker: Mattestreker

Gardin: Likninger med store noomer: 0-100 tiere + tiere & med hjelp

Gardin: Likninger med store noomer: 0-100 tiere + tiere & litt hjelp

Gardin: Likninger med store noomer: 0-100 tiere + tiere & uten hjelp

Gardin: Likninger med store noomer: 0-100 tiere - tiere & litt hjelp

Gardin: Likninger med store noomer: 0-100 tiere - tiere & uten hjelp

Tallorm: Utforsk tallormen

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med store noomer: 0-100 tiere + tiere & med hjelp

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med store noomer: 0-100 tiere + tiere & litt hjelp

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med store noomer: 0-100 tiere + tiere & uten hjelp

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med store noomer: 0-100 tiere - tiere & litt hjelp

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med store noomer: 0-100 tiere - tiere & uten hjelp

< Tilbake
Skriv Ut

Tallorm: Utforsk tallormen

Økt 2: Addisjon med tiere

Mål

Elevene skal kunne:

-- vise at de har automatisert addisjons- og subtraksjonsfakta med hele tiere (opp til 100)

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om tall opp til 100, med fokus på addisjon med hele tiere.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «hundrerboksen» og Mattestreker 13.1 B på smartboarden. Fokus på mengden 10. Hva er sammenhengen med å fylle tiere på hunderboksen, og hoppene vi ser i mattestreker?
  • Utforsk: Individuelt: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Vis en del av quizen «Tallvenner 0-100» på smartboarden. Hvordan løste elevene denne?

Mattestreker: Mattestreker

Hundrerboksen: avansert: Introduksjonsvideo: telle med enere og tiere

Gardin: Likninger med store noomer: 0-100 tall + tiere & med hjelp

Gardin: Likninger med store noomer: 0-100 tall + tiere & litt hjelp

Gardin: Likninger med store noomer: 0-100 tall + tiere & uten hjelp

Tallvenner: 0-100 tall + tiere & uten hjelp

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: avansert: Introduksjonsvideo: telle med enere og tiere

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med store noomer: 0-100 tall + tiere & med hjelp

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med store noomer: 0-100 tall + tiere & litt hjelp

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med store noomer: 0-100 tall + tiere & uten hjelp

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: 0-100 tall + tiere & uten hjelp

Økt 3: Subtraksjon med tiere

Mål

Elevene skal kunne:

-- vise at de har automatisert addisjons- og subtraksjonsfakta med hele tiere (opp til 100)

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om tall opp til 100, med fokus på subtraksjon med hele tiere.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «hundrerboksen» og Mattestreker 13.3 A og B på smartboarden. Fokus på mengden 10. Hva er sammenhengen med å fjerne tiere i hunderboksen, og kryssene vi ser i mattestreker?
  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Hundrerboksen: avansert: Introduksjonsvideo: telle med enere og tiere

Gardin: Likninger med store noomer: 0-100 tall - tiere & med hjelp

Gardin: Likninger med store noomer: 0-100 tall - tiere & litt hjelp

Gardin: Likninger med store noomer: 0-100 tall - tiere & uten hjelp

Tallvenner: 0-100 tall - tiere

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: avansert: Introduksjonsvideo: telle med enere og tiere

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med store noomer: 0-100 tall - tiere & med hjelp

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med store noomer: 0-100 tall - tiere & litt hjelp

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med store noomer: 0-100 tall - tiere & uten hjelp

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: 0-100 tall - tiere

Økt 4: Samtale: Ingen tid å miste

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «Ingen tid å miste» du kan bruke i klasserommet:

  • Kan dere finne ut hvor mange skruer som er til overs etter at alle skruene som manglet er skrudd på plass?
  • Hvilken av skrutrekkerne kan Vilma bruke på minst to av de forskjellige skruetypene?

En gang Vilma skulle reparere brødristeren sin, fant hun frem 13 skruer. Men det var bare 8 tomme skruehull. Hvor mange skruer hadde hun igjen til senere?

  • Tegn og skriv regnefortellingen

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk