Hovedmål:
Elevene skal kunne:
Elevene skal kunne:
-- vise at de har automatisert addisjons- og subtraksjonsfakta med hele tiere (opp til 100)
Mattestreker, nettbrett
Denne økten handler om regning med tall opp til 100, med fokus på hele tiere.
Forslag til undervisning:
Elevene skal kunne:
-- vise at de har automatisert addisjons- og subtraksjonsfakta med hele tiere (opp til 100)
Mattestreker, nettbrett
Denne økten handler om tall opp til 100, med fokus på addisjon med hele tiere.
Forslag til undervisning:
Elevene skal kunne:
-- vise at de har automatisert addisjons- og subtraksjonsfakta med hele tiere (opp til 100)
Mattestreker, nettbrett
Denne økten handler om tall opp til 100, med fokus på subtraksjon med hele tiere.
Forslag til undervisning:
Mattesnakk
Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».
Her er flere spørsmål og oppgaver til «Ingen tid å miste» du kan bruke i klasserommet:
En gang Vilma skulle reparere brødristeren sin, fant hun frem 13 skruer. Men det var bare 8 tomme skruehull. Hvor mange skruer hadde hun igjen til senere?