Økt 3: Dobling med penger

Mål

Elevene skal kunne:

  • med støtte i modell, forklare at det dobbelte av en mengde er det samme som to like grupper av mengden.

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om dobling med penger

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis mattesnakk 21.3 på Smartboarden, og snakk om representasjonsformen endrer konseptet med dobling.
  • Utforsk: Jobb med Oppdragene i 21.3. Mattestreker 21.3
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Gangemaskin: Gangemaskin

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag det dobbelte

Tallmønstre: Sorter tall (under 40)

Tallmønstre: Tallmønster

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag det dobbelte

Tallninja: Tall under 40

Butikk: Tall under 100

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 100

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon med tiere

Tallvenner: Dekomponering med tiere

< >