Økt 3: Mønster: pyramider

Mål

Elevene skal kunne:

  • Bruke og sette ord på hensiktsmessig strategi for å finne mengden i en pyramide

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om mønster og trekanttall.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis frem 30.2. Fokuser på den øverste oppgaven. Kan noen finne ut hvor mange ruter det er i de ulike kvadratene uten å telle?
  • Utforsk: vis frem 30.3 . Diskuter sammenhengen mellom de øverste pyramidene. Hva skjer og hvorfor?
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Butikk: Sum av to varer

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 100

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon med tiere

Tallvenner: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-ensif

Gardin: Tell penger.: Tall under 100

< >