Økt 2: Subtraksjonsfakta for tall opp til 10

Mål

Elevene skal kunne:

  • visualisere med fingrene hvilken subtraksjonsstrategi er mest effektiv (telle opp eller ned)

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om subtraksjon med tall under 10

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «mengdelinjen» Vis frem subtraksjon på mengdelinjen. Snakk om det røde merket (5). La elevene komme med strategier. Fokuser på «telle opp fra det laveste tallet» og «telle ned fra det høyeste tallet». Snakk om når det er hensiktsmessig å bruke de forskjellige.
  • Utforsk: Individuelt: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Vis en del av en quiz på smartboarden, og la noen elever fortelle om strategien de valgte for å løse den.

Mattestreker: Mattestreker

Mengdelinje: Mengdelinjen

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: subtraksjon små trekk under 10

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: subtraksjon store trekk under 10

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: subtraksjon små OG store trekk under 10

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: subtraksjon små OG store trekk under 10

Tallninja: Tallninja til 5

< >