Økt 3: Subtraksjon: Å finne en forskjell

Mål

Elevene skal kunne:

  • kunne gi et eksempel av en subtraksjonsfortelling som handler om forskjell (mengder under 10)

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Det er lett for elevene å forbinde subtraksjon med en situasjon hvor man tar bort noe. Det er vanskeligere å forbinde subtraksjon med en situasjon hvor man sammenlikner to mengder. Her jobber man med slike oppgaver. Forslag til undervisning:

  • Plenum: Tegne på tavla en situasjon som handler om en forskjell (5 kaniner og 2 gulrøtter for eksempel). Bruke øvingslabben Modellering for å modellere situasjonen. Spør hvilke matematiske spørsmål man kan stille. Elevene må komme fram til hvor mange kaniner som ikke får gulrot eller hvor mange gulrøtter som mangler. Løs oppgaven. Ta et eksempel til (for eksempel tegn 4 hunder og 2 bein). Gjør det samme som før.
  • Individuelt: Elevene lager modellen for hvert bilde fra mattestreker med øvingslabben Modellering. Deretter løser de ligningen i Mattestreker. Elevene løser quizzene på nettbrett.

De som er ferdig kan spille DragonBox Big Numbers.

Mattestreker: Mattestreker

Noom modell: avansert: Noom modeller opp til 10

< >