Økt 4: Samtale: Festen er i gang

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «Festen er i gang» du kan bruke i klasserommet:

(Tips: Deler av denne oppgaven handler om å se grupperinger. Dette er gjentatt addisjon, som igjen vil føre inn mot multiplikasjon. Dere kan gjerne bruke begrepene «ganger» «Så det er fire, seks ganger?»)

  • Det er én pølse til alle som deltar på festen. Hvor mange pølser er det vi ser på bildet?
  • Hvor mange flere pølser trenger de for at alle skal få en hver?
  • Hva er forskjellen på antall barn, og antall lanterner som er funnet? Lag en regnefortelling.

Vilma vil bygge et tårn til, men nå vil hun bare ha 4 kjeks i hver etasje, ikke 5 som i dem hun lagde før festen.

  • Kan du komme med et forslag til hvordan det kan se ut? Det skal ha 6 etasjer, som de andre tårnene.

Etter hvert som fniselevene spiser kjeks fra tårnet, blir det 5 etasjer. 4…..3….

  • Ser dere et mønster i antallet kjeks som er igjen etter hvert som etasjene forsvinner?

Mattesnakk: Mattesnakk

< >