Tema 23: Addere et tosifret med et tosifret tall (med tierovergang)

Mål

Hovedmål:

  • vise at de har automatisert addisjon av et tosifret tall med et tosifret tall (med tierovergang) og vise at de benytter gode strategier for dette.

Elevene skal kunne:

  • Dele opp tosifrede tall i tiere og enere, og addere med tiere først, med støtte i modell
  • Dele opp tosifrede tall i tiere og enere, og addere med tiere først, uten støtte i modell
  • Addere tosifrede tall på tallinje, med støtte i modell

Fokus

Elevene skal addere sammen tosifrede tall med tierovergang, og benytte hensiktsmessige strategier for de ulike addisjonene. I dette temaet, under 23.3 i boka, introduserer vi en ny tallinjemodell. Denne modellen minner i stor grad om det mange kjenner som ”tom tallinje” og prinsippet er hovedsakelig det samme. Her har vi synliggjort den totale mengden, men elever som er klar for det, kan forsøke seg på en ”tom tallinje”. Det viktigste å fokusere på er hvilke strategier de velger når de skal ”hoppe”. Undervisningstips: I addisjon med tierovergang er det viktig at elevene får gode strategier for å raskt se om to tall blir mer enn ti. Vis frem noen oppgaver på tavla. Det er lurt å starte med to ensifrede tall som tilsammen blir mer enn 10. Få elevene til å forklare hvordan de så at det ble mer eller mindre enn 10. Utvid oppgaven på denne måten: 7+5, 17+5, 17+15. Varier om du legger sammen enerne og tierne først. Bruk gjerne noomstaver i tillegg. La elevene erfare at noomene de har igjen etter å ha satt sammen tierne, tilsammen blir mer enn en tier, og kan erstattes av Deka sammen med Duo.

I digitale verktøy kan dere finne disse filmene med gode tips:
* Hundrerboksen- store tall * Hundrerboksen- omgruppering og tierovergang * Oppstilte stykker – introduksjon

Lurt å Vite

Hjemmelekse

< >