Hovedmål:
Elevene skal kunne:
Temaet er fremdeles måling. Økten starter med å gjøre overslag av mengder, og fjerner seg litt fra ”å måle noe” som har stått i fokus i det siste. I 29.2 og 29.3 er det overslag og måling av lengder og arealer det handler om. I boka finner dere oppgaver som kan løses alene, i par eller grupper.
Viktige begreper i tema 29: overslag, regn ut, lengde, areal og centimeter.
Elevene skal kunne:
Mattestreker, nettbrett
Denne økten handler om å gjøre overslag av mengder.
Forslag til undervisning:
Elevene skal kunne:
Mattestreker, nettbrett
Denne økten handler om å gjøre overslag av lengder.
Forslag til undervisning:
Elevene skal kunne:
Mattestreker, nettbrett
Denne økten handler om å gjøre overslag av areal.
Forslag til undervisning:
Mattesnakk
Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».
Her er flere spørsmål og oppgaver til «På vei til Noomia» du kan bruke i klasserommet: