< Tilbake
Skriv Ut

Tema 19: Addere et tosifret med et tosifret tall (uten tierovergang)

Mål

Hovedmål:

  • vise at de har automatisert addisjon av et tosifret tall med et tosifret tall (uten tierovergang), og vise at de benytter gode strategier for dette.

Elevene skal kunne:

  • Dele opp tall i tiere og enere, og addere med tiere først, med støtte i modell
  • Addere på tallinje, med støtte i modell

Fokus

I addisjon med tosifrede tall uten tierovergang er det ofte hensiktsmessig å addere tiere først. For at elevene skal kunne gjøre dette, må de være sikre på at enerne ikke gir tierovergang, eller de må evne å endre stategi om det viser seg at det ble tierovergang allikevel. Elever som er usikre på om et addisjonsstykke der begge enerne er under 5 vil gi tierovergang, bør øve mer på tallvennene. I dette temaet, under 19.3 i mattesnakk, finner dere en tallinjemodell. I denne modellen forsøker vi å synliggjøre den nye helheten ved hjelp av den usynlige noomen under modellen. Undervisningstips: Det er viktig at elevene får gode strategier for å raskt se om to tall blir mer enn ti. Vis frem noen oppgaver på tavla. Det er lurt å starte med to ensifrede tall som blir under 10, for deretter over 10. Få elevene til å forklare hvordan de så at det ble mer eller mindre enn 10. Utvid oppgaven på denne måten: 3+4, 13+4, 13+14. Vis elevene hvordan man legger sammen tierne for så å legge sammen enerne. Varier om du legger sammen enerne og tierne først. Spør gjerne hva elevene synes er best. Bruk gjerne noomstaver i tillegg. La elevene erfare at noomene de har igjen etter å ha satt sammen tierne, tilsammen er for lave til å bli ti (eller mer).

I digitale verktøy kan dere finne disse filmene med gode tips:

  • Tallvenner- introduksjon
  • Noomer- addisjon og subtraksjon
  • Hundrerboksen – telle med tiere og enere

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Addere et tosifret med et tosifret tall (uten tierovergang)

Mål

Elevene skal kunne:

  • Dele opp tall i tiere og enere, og addere med tiere først, med støtte i modell

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om å addere tosifret- med tosifret tall

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis mattestreker 19.1 a på smartboarden. Illustrer addisjon med tosifrede tall i øvingslabben «Hundrerboksen».
  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Vis en del av quizen «tallmønstre». Hvordan løste elevene denne?

Mattestreker: Mattestreker

Hundrerboksen: avansert: Addisjon u/tiroverg. tosif+ensif

Bilder til smartboard: Bilde uten tekst

Noomer: Addisjon u/tiroverg. tosif+tosif

Tallrepresentasjoner: addisjon uten tierovergang

Tallrepresentasjoner: addisjon uten tierovergang

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon u/tiroverg. tosif+tosif

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon u/tiroverg. tosif+tosif

Hundrerboksen: avansert: Addisjon u/tiroverg. tosif+tosif

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

Butikk: Hvor mye er igjen? (50)

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: avansert: Addisjon u/tiroverg. tosif+ensif

< Tilbake
Skriv Ut

Bilder til smartboard: Bilde uten tekst

< Tilbake
Skriv Ut

Noomer: Addisjon u/tiroverg. tosif+tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: addisjon uten tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: addisjon uten tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon u/tiroverg. tosif+tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon u/tiroverg. tosif+tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: avansert: Addisjon u/tiroverg. tosif+tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Hvor mye er igjen? (50)

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 20

Økt 2: Mengdetrening: addere et tosifret med et tosifret tall (uten tierovergang)

Mål

Elevene skal kunne:

  • Dele opp tall i tiere og enere, og addere med tiere først, uten støtte i modell

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om å addere tosifret- med ensifret tall

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Ta utgangspunkt i oppgavene i mattestreker 19.2. Løs noen av oppgavene i labben «oppstilte stykker» på tavla. Jobb med addisjon uten tierovergang med fokus på tieren først.
  • Utforsk: Jobb med Mattestreker, quizene. Oppdrag.
  • Avslutning: Løs noen flere oppgaver i «oppstilte stykker». La elevene dele sine erfaringer.

Mattestreker: Mattestreker

Oppstilte stykker: Addisjon tosif+ensif

Noomer: Addisjon m/tiroverg. tosif+tosif

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon u/tiroverg. tosif+tosif

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon u/tiroverg. tosif+tosif

Klokka: Still klokka (halve timer)

Tallmønstre: Tallmønster

Tallmønstre: sorter tall (under 30)

Sammenlikning: Tall under 50

Tallninja: Tall under 20

Sammenlikning: Tall under 80

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Oppstilte stykker: Addisjon tosif+ensif

< Tilbake
Skriv Ut

Noomer: Addisjon m/tiroverg. tosif+tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon u/tiroverg. tosif+tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon u/tiroverg. tosif+tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Klokka: Still klokka (halve timer)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: sorter tall (under 30)

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall under 50

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tall under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall under 80

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 100

Økt 3: Addere med tallinja

Mål

Elevene skal kunne:

  • Addere på tallinje, med støtte i modell

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om å addere med tallinje

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis øvingslabben «mengdelinja» på smartboarden. Ta utgangspunkt i oppgavene på 19.3 a. Løs noen sammen med elevene og snakk om hvordan vi kan bruke mengdelinja i addisjon av store tall.
  • Utforsk: Jobb med Mattestreker, quizene. Oppdrag.
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Mengdelinje: Addisjon tosif+tosif

Noomer: Addisjon u/tiroverg. tosif+tosif

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon u/tiroverg. tosif+tosif

Tallmønstre: Sorter tall (under 30)

Tallmønstre: Tallmønster

Tallmønstre: Tallmønster

Sammenlikning: Tall under 20

Tallinje: Tall under 30

Tallninja: Tall under 80

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Addisjon tosif+tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Noomer: Addisjon u/tiroverg. tosif+tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon u/tiroverg. tosif+tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tall (under 30)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Tall under 30

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tall under 80

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 20

Økt 4: Samtale: Tilbake til nåtiden

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «Tilbake til nåtiden» du kan bruke i klasserommet:

(Tips : Her har du muligheten til å snakke om hvordan kalenderen ser ut. Start gjerne med å fortelle hvorfor det er om lag 365 dager og 6 timer i et år. Dette handler om hvor lang tid jorda beveger seg rundt sola.)

  • Hvert 4. år blir de ekstra timene samlet til en ekstra dag – 29.februar. Sist gang det skjedde var i 2016. Når blir neste gang?
  • Kan dere se noe mønster i hvor mange dager det er i hver av månedene?
  • Prøv gjerne «knokemetoden». Lag en knyttneve med venstre hånd. Januar er knoken på lillefingeren (høy- derfor 31.dager) februar er mellomrommet mellom knokene på lillefinger og ringfinger (lav – derfor 28 dager). Mars er knoke på ringfinger (høy – 31 dager). April er mellomrommet mellom ring- og langfinger (lav, 30 dager) osv. I overgangen juli/august kan man enten starte forfra på venstre hånd, eller fortsette med høyre.

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk