< Tilbake
Skriv Ut

Tema 21: Dobling og halvering

Mål

Hovedmål:

  • forklare at det dobbelte av en mengde er det samme som to like grupper av mengden.

Elevene skal kunne:

  • Bruke gruppering som gjentatt addisjon
  • med støtte i modell, forklare at det dobbelte av en mengde er det samme som to like grupper av mengden.

Fokus

I dette temaet er fokus på å gjenta grupper med like mengder. Meningen er ikke å introdusere elevene for multiplikasjon som sådan. Multiplikasjon er mer enn bare gjentatt addisjon, feks forhold mellom tall (skalering) og areal i et rutenett. Nå skal elevene erfare hva som skjer med ”gjentatt addisjon” presentert som dobling, tredobling osv. I neste temaet vil elevene jobbe med halvparten og en tredjedel som en introduksjon til deling.

I digitale verktøy kan dere finne disse filmene med gode tips:

  • Gangemaskinen – introduksjon
  • Gangemaskinen - ganging
  • Gruppering- introduksjon
  • Tallruta- Introdukjson

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Introduksjon til ganging

Mål

Elevene skal kunne:

  • Bruke gruppering som gjentatt addisjon

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om like grupper som dobles og tredobles

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Se Introduksjonsfilmen til Gangemaskinen. Vis Mattesnakk 21.1 og Øvingslab "Gangemaskin" på smartboarden. Utforsk sammen.
  • Utforsk: La elevene jobbe med øvingslabben "gangemaskin". Samtale i par. Jobb med oppdrag.
  • Avslutning: Oppsummer i samlingen hvordan elevene har brukt gangemaskinen. Hva har de oppdaget?

Mattestreker: Mattestreker

Gangemaskin: Grupper

Gangemaskin: Med noomer

Tallmønstre: Sorter tall (under 40)

Tallmønstre: Tallmønster

Sammenlikning: Tall under 20

Tallninja: Tall under 80

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 40

Butikk: To varer under 50

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Gangemaskin: Grupper

< Tilbake
Skriv Ut

Gangemaskin: Med noomer

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tall (under 40)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tall under 80

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 40

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: To varer under 50

Økt 2: Dobling

Mål

Elevene skal kunne:

  • med støtte i modell, forklare at det dobbelte av en mengde er det samme som to like grupper av mengden.

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om dobling

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: SØvingslab "Gangeruta". Bruk ruta til å doble menger under 10.
  • Utforsk: Start med mattesnakk 21.2. Jobb videre på brettet. Fokuser på oppgavene over hullet.
  • Avslutning: Snakk om hva elevene oppdaget i oppgave 21.2 c. Bruk gangeruta og sett inn tallene. Hva vil skje videre med 11, 12, 13....

Mattestreker: Mattestreker

Gruppering: Gruppering

Gangemaskin: Grupper av 2

Gangemaskin: Grupper av 2 (forts)

Sammenlikning: Tall under 20

Tallinje: Tall under 100

Tallinje: Tall under 50

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 100

Gangemaskin: Med penger

Tallmønstre: Sorter tall (under 40)

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Gruppering: Gruppering

< Tilbake
Skriv Ut

Gangemaskin: Grupper av 2

< Tilbake
Skriv Ut

Gangemaskin: Grupper av 2 (forts)

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Tall under 50

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gangemaskin: Med penger

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tall (under 40)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

Økt 3: Dobling med penger

Mål

Elevene skal kunne:

  • med støtte i modell, forklare at det dobbelte av en mengde er det samme som to like grupper av mengden.

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om dobling med penger

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis mattesnakk 21.3 på Smartboarden, og snakk om representasjonsformen endrer konseptet med dobling.
  • Utforsk: Jobb med Oppdragene i 21.3. Mattestreker 21.3
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Gangemaskin: Gangemaskin

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag det dobbelte

Tallmønstre: Sorter tall (under 40)

Tallmønstre: Tallmønster

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag det dobbelte

Tallninja: Tall under 40

Butikk: Tall under 100

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 100

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon med tiere

Tallvenner: Dekomponering med tiere

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Gangemaskin: Gangemaskin

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag det dobbelte

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tall (under 40)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag det dobbelte

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tall under 40

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon med tiere

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Dekomponering med tiere

Økt 4: Samtale: Nesten klar

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «Nesten klar» du kan bruke i klasserommet:

Vilma blir så glad etter at hun har startet telleverket, at hun tar seg tid til å kikke litt på «Fnisball» på tv. Det er pause i spillets første runde, og stillingen er 3-3. I klassisk fnisball er det 2 runder. Lagene kan få 0, 3 eller 7 poeng hver i hver runde.

  • Hvilke sluttresultater kan det bli i denne kampen?Løs oppgaven sammen.(svar: 3-6, 3-10, 6-10 (og omvendt) 3-3, 6-6, 10-10)

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk