Hovedmål:
Elevene skal kunne:
I dette temaet er fokus på å gjenta grupper med like mengder. Meningen er ikke å introdusere elevene for multiplikasjon som sådan. Multiplikasjon er mer enn bare gjentatt addisjon, feks forhold mellom tall (skalering) og areal i et rutenett. Nå skal elevene erfare hva som skjer med ”gjentatt addisjon” presentert som dobling, tredobling osv. I neste temaet vil elevene jobbe med halvparten og en tredjedel som en introduksjon til deling.
I digitale verktøy kan dere finne disse filmene med gode tips:
Elevene skal kunne:
Mattestreker, nettbrett
Denne økten handler om like grupper som dobles og tredobles
Forslag til undervisning:
Elevene skal kunne:
Mattestreker, nettbrett
Denne økten handler om dobling
Forslag til undervisning:
Elevene skal kunne:
Mattestreker, nettbrett
Denne økten handler om dobling med penger
Forslag til undervisning:
Mattesnakk
Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».
Her er flere spørsmål og oppgaver til «Nesten klar» du kan bruke i klasserommet:
Vilma blir så glad etter at hun har startet telleverket, at hun tar seg tid til å kikke litt på «Fnisball» på tv. Det er pause i spillets første runde, og stillingen er 3-3. I klassisk fnisball er det 2 runder. Lagene kan få 0, 3 eller 7 poeng hver i hver runde.