< Tilbake
Skriv Ut

Tema 25: Modellering Addisjon og subtraksjon henger sammen

Mål

Hovedmål:

  • forklare sammenhengen mellom addisjon og subtraksjon med egne ord, og lese og lage regnefortellinger som viser sammenhengen mellom addisjon og subtraksjon

Elevene skal kunne:

  • Sette ord på hvordan subtraksjon og addisjon henger sammen, med støtte i illustrasjon.
  • Forklare hvordan addisjon og subtraksjon henger sammen med hjelp av regnefortelling
  • Lage egen regnefortelling som viser sammenheng mellom addisjon og subtraksjon
  • benytte hensiktsmessige strategier i møte med flersifrede addisjons og subtraksjonsoppgaver

Fokus

I dette temaet er målet at eleven skal oppdage sammenhengen mellom addisjon og subtraksjon. Vi illustrerer dette i regnefortellingene i mattesnakk 25.1 og 25.2. Dere oppfordres til å jobbe praktisk i oppstarten. Jobb med noomstaver som vist i økt 25.1 og regnefortellinger i boken. Lag gjerne nye fortellinger selv.

I digitale verktøy kan dere finne disse filmene med gode tips:
* Tallvenner – subtraksjon og sammenheng * Noom modell avansert- Regnefortelling

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Addisjon og subtraksjon henger sammen

Mål

Elevene skal kunne:

  • Sette ord på hvordan subtraksjon og addisjon henger sammen, med støtte i illustrasjon.

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om hvordan addisjon og subtraksjon henger sammen.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis illustrasjonen fra mattestreker. Snakk om hvordan fnisen starter med 3 kuler, får 2, mister 2 og sitter igjen med 3. Det samme skjer med med 4 kuler. Hva skjer egentlig?
  • Utforsk: La elevene jobbe med noomstavene i par. En har noen staver. Den andre gir x staver, så tar tilbake x staver. De bytter på rollene. Hva erfarer de? La paret jobbe med øvingslabben "tallvenner" på ett brett. Den ene starter med å lage et tall. Den andre setter inn x på den andre siden. Hva skjer med den totale mengden? Så elev to bort x igjen. Hva skjer?
  • Avslutning: Oppsummer hva elevene har erfart. Kan noen sette ord på hvordan addisjon og subtraksjon henger sammen.

Mattestreker: Mattestreker

Bilder til smartboard: Bilde uten tekst

Noom modell: avansert: Regnefortelling

Tallrepresentasjoner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif+tosif

Tallrepresentasjoner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif+tosif

Tallmønstre: Tallmønster

Tallmønstre: Tallmønster

Sammenlikning: Tall under 100

Butikk: Tall opp til 100 (hvor mye igjen?)

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Bilder til smartboard: Bilde uten tekst

< Tilbake
Skriv Ut

Noom modell: avansert: Regnefortelling

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif+tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif+tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Tall opp til 100 (hvor mye igjen?)

Økt 2: Addisjon og subtraksjon henger sammen

Mål

Elevene skal kunne:

  • Forklare hvordan addisjon og subtraksjon henger sammen med hjelp av regnefortelling
  • Lage egen regnefortelling som viser sammenheng mellom addisjon og subtraksjon

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om hvordan addisjon og subtraksjon henger sammen.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis frem regnefortellingene i boka. Bruk øvingslabben "Regnefortelling avansert" illustrer historiene med øvingslabben.
  • Utforsk: Jobb med quizene, Oppdrag, Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: La elevene komme med forslag til en historie dere kan visualisere i "noom modell avansert".

Mattestreker: Mattestreker

Bilder til smartboard: Bilde uten tekst

Noom modell: avansert: Regnefortelling

Tallmønstre: Sortere tall (under 100)

Tallmønstre: Tallmønster

Tallmønstre: Tallmønster

Sammenlikning: Tall under 100

Tallinje: Tall under 100

Tallninja: Tall under 100

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Bilder til smartboard: Bilde uten tekst

< Tilbake
Skriv Ut

Noom modell: avansert: Regnefortelling

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sortere tall (under 100)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 100

Økt 3: Repetisjon

Mål

Elevene skal kunne:

  • benytte hensiktsmessige strategier i møte med flersifrede addisjons og subtraksjonsoppgaver

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om hvordan addisjon og subtraksjon henger sammen.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab "tallvenner" på smartboarden. start med å lage et tall. Sett inn x på den andre siden. Hva skjer med den totale mengden? Ta bort x. Hva skjer?
  • Utforsk: Jobb mattestreker 25.3. Fortsett med quizer og oppdrag.
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Tallvenner: Tallfakta

Tallmønstre: Sortere tall (under 100)

Tallmønstre: Tallmønster

Tallmønstre: Tallmønster

Tallninja: Tall under 60

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 40

Butikk: Sum av to varer

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Tallfakta

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sortere tall (under 100)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tall under 60

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 40

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Sum av to varer

Økt 4: Samtale: Boblende lava

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «Boblende lava» du kan bruke i klasserommet:

  • Hvor mange fniselever lang er foten din?
  • Kan man måle noe annet med fniselever?

Tenk om lavaen bobler så mye at Vilma og ungene kan bli truffet av sprut. For ikke å bli truffet, må de hoppe to steiner frem og en tilbake, helt til de har nådd toppen

  • Hvor mange hopp blir det til sammen for å komme helt opp?

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk