< Tilbake
Skriv Ut

Tema 18: Subtrahere et ensifret fra et tosifret tall

Mål

Hovedmål:

  • vise at de har automatisert subtraksjon av et ensifret tall fra et tosifret tall (med og uten tierovergang), og vise at de benytter gode strategier for dette.

Elevene skal kunne:

  • vise at de bruker "telle opp" strategien når de subtraherer små tall (små trekk)
  • vise at de har automatisert subtraksjon av både ensifret og tosifret tall med et ensifret tall (med og uten tierovergang)
  • kunne sette ord på hvorfor ikke tierne endrer seg når det ikke er tierovergang
  • sette ord på hvorfor tierne endrer seg når det er tierovergang

Fokus

Når elevene møter subtraksjon uten tierovergang, er det viktig at de trygges på at tieren ikke er av betydning. Elever som sliter med dette bør bruke tid på å øve på tallvenner. I mattestreker 18.1 og 18.2 er det store oppgaver med fokus på å trekke fra den samme eneren fra den samme eneren. Det er bare tieren som endres. Dere kan bruke disse oppgavene til å se hvilke elever som trenger repetisjon med tallvennene. Undervisningstips: Vis frem noen oppgaver (subtraksjon uten tierovergang) på tavla, og la elevene diskutere hva som vil skje med tierplass og enerplass. Hvorfor forandrer ikke tierplassen seg? Bruk gjerne noomstaver i tillegg, slik at elever som er usikre kan se at det fortsatt vil være tiere igjen.

I digitale verktøy kan dere finne disse filmene med gode tips:

  • Noomer- addisjon og subtraksjon
  • Hundrerboksen- plassverdisystemet

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Subtrahere et ensifret fra et tosifret tall (uten tierovergang)

Mål

Elevene skal kunne:

  • vise at de bruker "gå om tieren" strategien når de subtraherer små tall (små trekk)

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om subtraksjon av ensifret- fra tosifret tall. Uten tierovergang

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis mattestreker 18.1 A på smartboarden. Illustrer subtraksjon uten tierovergang med øvingslabben «Hundrerboksen enkel».

  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)

  • Avslutning: Se på bildet i mattestreker 18.1 B. Hvordan kan man løse denne utfordringen? Diskuter med elevene.

Mattestreker: Mattestreker

Bilder til smartboard: Bilde uten tekst

Hundrerboksen: avansert: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-ensif

Noomer: Subtrakjson uten tierovergang

Noomer: subtraksjon med tierovergang

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. Tosif-tosif

Noomer: Subtraksjon uten tierovergang

Noomer: subtraksjon med tierovergang

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon uten tierovergang

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon uten tierovergang

Vekslingsautomat: flere mynter: Bruk færrest mulig mynter

Butikk: Hvor mye er igjen? (50)

Sammenlikning: Tall under 40

Tallinje: Tall under 30

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Bilder til smartboard: Bilde uten tekst

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: avansert: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-ensif

< Tilbake
Skriv Ut

Noomer: Subtrakjson uten tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Noomer: subtraksjon med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. Tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Noomer: Subtraksjon uten tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Noomer: subtraksjon med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon uten tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon uten tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Bruk færrest mulig mynter

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Hvor mye er igjen? (50)

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall under 40

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Tall under 30

Økt 2: Subtrahere et ensifret fra et tosifret tall (med tierovergang)

Mål

Elevene skal kunne:

  • vise at de har automatisert subtraksjon av både ensifret og tosifret tall med et ensifret tall (med og uten tierovergang)
  • kunne sette ord på hvorfor ikke tierne endrer seg når det ikke er tierovergang
  • sette ord på hvorfor tierne endrer seg når det er tierovergang

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om subtraksjon av ensifret- fra tosifret tall. med tierovergang

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis mattestreker 18.2 A på smartboarden. Illustrer subtraksjon med tierovergang med øvingslabben «Hundrerboksen enkel».
  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Se på bildet i mattestreker 18.2 B. Hvordan kan man løse denne utfordringen? Diskuter med elevene.

Mattestreker: Mattestreker

Bilder til smartboard: Bilde uten tekst

Hundrerboksen: avansert: subtraksjon med tierovergang

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. Tosif-ensif

Butikk: Hvor mye er igjen? (100)

Klokka: Still klokka (halvtimer)

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-ensif

Tallmønstre: Sorter tall under 20

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

Sammenlikning: Tall under 40

Tallinje: Tall under 100

Tallninja: Tall under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Bilder til smartboard: Bilde uten tekst

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: avansert: subtraksjon med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. Tosif-ensif

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Hvor mye er igjen? (100)

< Tilbake
Skriv Ut

Klokka: Still klokka (halvtimer)

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-ensif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tall under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall under 40

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tall under 20

Økt 3: Subtrahere med mengdelinjen

Mål

Elevene skal kunne:

  • vise at de bruker "gå om tieren" strategien når de subtraherer små tall (små trekk)

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om subtraksjon på mengdelinje

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis øvingslabben "mengdelinja på smartboarden. La elevene komme med forslag til hvilke subtraksjonsstykker med tierovergang som skal legges i mengdelinja. Snakk om strategier og svaret, før dere sjekker. Se videoen «mengdelinja med tierovergang» for tips
  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Mengdelinje: Subtraksjon med tierovergang

Hundrerboksen: avansert: Subtraksjon med tierovergang

Hundrerboksen: avansert: Addisjon tosif+tosif

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-ensif

Tallmønstre: Sorter tall (under 30)

Tallmønstre: Tallmønster

Klokka: LYD : still klokka (halve timer)

Sammenlikning: Tall under 50

Tallninja: Tall under 80

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Subtraksjon med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: avansert: Subtraksjon med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: avansert: Addisjon tosif+tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-ensif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tall (under 30)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Klokka: LYD : still klokka (halve timer)

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall under 50

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tall under 80

Økt 4: Samtale: På stadion

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «På stadion» du kan bruke i klasserommet:

Det er en kiosk på stadion. De selger:

  • Pølse 15 kr * Iskrem 10 kr * Kjærligheter 3 kr

    • Hva kan du kjøpe om du har 40 kr?
    • Klarer du å bruke opp alle pengene, uten å få vekslepenger igjen?
    • Hvor mange tilskuere er det plass til på hvert felt?
    • På hvilke måter fant dere svaret?

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk