< Tilbake
Skriv Ut

Tema 7: Addisjon med tallene opp til 20- med tierovergang

Mål

Hovedmål:

  • Benytte hensiktsmessige strategier og forklare hvorfor rekkefølgen av tall i addisjon er uten betydning.

Elevene skal kunne:

  • vise at de begynner med det største tallet når de adderer 2 tall
  • forklare hva dobling betyr
  • forklare hva halvering betyr
  • komme med konkrete eksempler av dobling og halvering med tall under 20
  • vise at de bruker strategien hvor de fyller opp tieren i addisjon med tierovergang

Fokus

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Addisjon: kommutativitet og tierovergang

Mål

Elevene skal kunne:

  • vise at de begynner med det største tallet når de adderer 2 tall

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om addisjon med tier-overgang. Fokus på «fyll opp tieren» og kommutativitet.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «mengdelinjen» på smartboarden. Fokuser på det som skjer når du «fyller opp tieren». Snu addisjonsstykket eks 8+3/ 3+8, for å få frem kommutativitet.
  • Utforsk: Mattestreker 7.1. Deretter quizer
  • Avslutning: Mattestreker 7.1 B. Løs oppgavene på smartboarden sammen med elevene.

Mattestreker: Mattestreker

Sammenligning: Introduksjonsvideo: kommutativitet

Mengdelinje: Introduksjonsvideo

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: tierovergang under 20

Likninger: tierovergang under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenligning: Introduksjonsvideo: kommutativitet

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Introduksjonsvideo

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: tierovergang under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: tierovergang under 20

Økt 2: Dobling og halvering

Mål

Elevene skal kunne:

  • forklare hva dobling betyr
  • forklare hva halvering betyr
  • komme med konkrete eksempler av dobling og halvering med tall under 20

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om dobling, halvering og «nestendobling» som regnestrategi

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «Tallvenner» på smartboarden. Bruk tall eller noomer som eksempel. Bruk labben for å illustrere dobbel og halvparten.
  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Øvingslab «Tallvenner» på smartboarden. La noen elever dele strategier og huskeregler med de andre.

Mattestreker: Mattestreker

Tallvenner: Modellering med tallvenner

Tallvenner: 10-20 doblinger

Gardin: Likninger med terninger.: dobling og nesten dobling

Gardin: Likninger med terninger.: dobling og nesten dobling

Tallninja: Tallninja

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Modellering med tallvenner

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: 10-20 doblinger

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med terninger.: dobling og nesten dobling

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med terninger.: dobling og nesten dobling

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tallninja

Økt 3: Regnefakta: 9+_, 8+_, 7+_

Mål

Elevene skal kunne:

  • vise at de bruker strategien hvor de fyller opp tieren i addisjon med tierovergang

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om addisjon med tier-overgang. Fokus på «fyll opp tieren» og kommutativitet.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «hundrermaskinen» på smartboarden. Fokuser på det som skjer når du «fyller opp tieren». Snu addisjonsstykket eks 8+3/ 3+8, for å få frem kommutativitet.
  • Utforsk: Individuelt: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Hundrerboksen: avansert: Introduksjonsvideo: addisjon med ensifrede tall

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: tierovergang under 20

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: tierovergang under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: avansert: Introduksjonsvideo: addisjon med ensifrede tall

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: tierovergang under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: tierovergang under 20

Økt 4: Samtale: Vilmas hemmelighet

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «Vilmas hemmelighet» du kan bruke i klasserommet:

  • Hva er klokken når Vilma kommer ned i laboratoriet?
  • Hvor mange forskjellige kombinasjoner av gensere og bukser tror du at du kan lage av klærne du har hjemme?

Når Vilma går i tunellen inn til byen, bruker hun 40 minutter. Når hun isteden tar på rulleskøytene bruker hun 20 minutter.

  • Hvor mye lengre tid tar det å gå?

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk