< Tilbake
Skriv Ut

Tema 6: Addisjon og subtraksjon med tallene opp til 20- uten tierovergang

Mål

Hovedmål:

  • automatisert addisjon og subtraksjonsfakta uten tierovergang.

Elevene skal kunne:

  • vise at de har automatisert addisjonsfakta uten tierovergang med tall under 20
  • vise at de har automatisert subtraksjonsfakta uten tierovergang med tall under 20

Fokus

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Addisjon uten tierovergang- tall under 20

Mål

Elevene skal kunne:

  • vise at de har automatisert addisjonsfakta uten tierovergang med tall under 20

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om Addisjon uten tierovergang med tallene 0-20

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «Hundrerboksen enkel» på smartboarden. Bruk boksen til å illustrere addisjon i området 10 og 20.
  • Utforsk: Individuelt: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Øvingslab «noomer» på smartboarden. Snakk om likheter og forskjeller mellom noomene 10-20 i denne labben, kontra 10-20 i100boksen.

Mattestreker: Mattestreker

Hundrerboksen: avansert: 100-boks

Noomer: Noom sandbox

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: addisjon uten tierovergang- under 20

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: addisjon uten tierovergang- under 20

Likninger: addisjon uten tierovergang- under 20

Tallninja: Tallninja

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: avansert: 100-boks

< Tilbake
Skriv Ut

Noomer: Noom sandbox

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: addisjon uten tierovergang- under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: addisjon uten tierovergang- under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: addisjon uten tierovergang- under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tallninja

Økt 2: Subtraksjon uten tierovergang-tall under 20

Mål

Elevene skal kunne:

  • vise at de har automatisert subtraksjonsfakta uten tierovergang med tall under 20

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om subtraksjon uten tierovergang med tallene 0-20

Forslag til undervisning

  • Oppstart i samling: Øvingslab «Hundrerboksen enkel» på smartboarden. Bruk boksen til å illustrere subtraksjon i området 10 og 20.
  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Øvingslab «noomer». Illustrer subtraksjon med noomer 10+.

Mattestreker: Mattestreker

Hundrerboksen: avansert: 100-boks

Noomer: Noom sandbox

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: subtraksjon uten tierovergang- under 20

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: subtraksjon uten tierovergang- under 20

Likninger: subtraksjon uten tierovergang- under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: avansert: 100-boks

< Tilbake
Skriv Ut

Noomer: Noom sandbox

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: subtraksjon uten tierovergang- under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: subtraksjon uten tierovergang- under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: subtraksjon uten tierovergang- under 20

Økt 3: Repetisjon og dekomponering av tall som 1+n

Mål

Elevene skal kunne:

  • vise at de har automatisert addisjonsfakta uten tierovergang med tall under 20
  • vise at de har automatisert subtraksjonsfakta uten tierovergang med tall under 20

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om addisjon og subtraksjon 0-20.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Bruk øvingslabben «tallvenner» på smartboarden. Lag utfordringer med tall i området 10-20 (se video for inspirasjon)
  • Utforsk: Individuelt: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Mattestreker 6.3 A og B. Løs oppgavene på smartboarden sammen med elevene. (Skjul ligningene med smart pen før dere begynner) Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Tallvenner: Modellering med tallvenner

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon og subtraksjon under 20 uten tierovergang

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon og subtraksjon under 20 uten tierovergang

Tallvenner: blanding mellom 0 og 10

Tallvenner: blanding mellom 0 og 20

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Modellering med tallvenner

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon og subtraksjon under 20 uten tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon og subtraksjon under 20 uten tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: blanding mellom 0 og 10

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: blanding mellom 0 og 20

Økt 4: Samtale: Kakebaking

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «Kakebaking» du kan bruke i klasserommet:

  • Hvor mange forskjellige ingredienser er det i oppskriften til Vilma.
  • Hvor mange forskjellige ingredienser er det i den doble oppskriften?
  • Hva er det som dobles?

En gang Vilma fikk besøk av fire gode venner, lagde hun en kake til 5 personer.

  • Hvordan fant hun riktig mengde da?

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk