< Tilbake
Skriv Ut

Tema 27: Lengder og areal med ikke standardiserte måleenheter

Mål

Hovedmål:

  • forklare hva omkrets, areal, hjørne, flate og kant er, og bruke ulike noomer for å måle ulike mengder hensiktsmessig

Elevene skal kunne:

  • fortelle hva et hjørne og en kant er
  • kunne telle hjørner og kanter i 3-dimensjonale former
  • Måle ulike lengder og gjenstander med noomstaver
  • fortelle hva omkrets er
  • Måle og sammenligne omkretsen av ulike geometriske figurer ved hjelp av noomer.
  • Fortelle hva en flate er
  • kunne telle flater i 3-dimensjonale figurer
  • finne areal av ulike figurer ved hjelp av noomer.

Fokus

De neste tre temaene vil handle om måling. Det er lurt å få et overblikk over progresjonen som er lagt opp ved å bla i mattestreker. Vi oppfordrer dere til å ta i bruk gode praktiske opplegg i disse temaene. Kanskje ønsker dere en annen type progresjon enn boka legger opp til. Det er selvsagt helt greit. I ukas tips finner dere nyttig info og gode opplegg. Vi vet at mange av dere har lang erfaring og gode praktiske opplegg dere har brukt tidligere. Bruk dem selv, og gjerne del på Facebook eller send e-post. I boka vil dere finne oppgaver som kan løses alene, i par eller grupper. Vi oppforder dere til å bruke noomer til å introdusere måling med. Bruk gjerne de 3-dimensjonale figurene dere finner under tema 33 i boka.

Viktige begreper i tema 27 : omkrets, areal, hjørne, flate og kant

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Måling: lengder

Mål

Elevene skal kunne:

  • fortelle hva et hjørne og en kant er
  • kunne telle hjørner og kanter i 3* dimensjonale former
  • Måle ulike lengder og gjenstander med noomstaver

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om måling

Forslag til undervisning:

  • _ Gjør praktiske oppgaver i og utenfor klasserommet. Løs sidene i mattestreker, og løs quizene på brettet._

Mattestreker: Mattestreker

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (100)

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

Tallmønstre: Tallmønster

Tallinje: Tall under 50

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 100

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (100)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Tall under 50

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 100

Økt 2: Måling: arealer

Mål

Elevene skal kunne:

  • fortelle hva omkrets er
  • Måle og sammenligne omkretsen av ulike geometriske figurer ved hjelp av noomer.

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om måling

Forslag til undervisning:

  • _ Gjør praktiske oppgaver i og utenfor klasserommet. Løs sidene i mattestreker, og løs quizene på brettet._

Mattestreker: Mattestreker

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (500)

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

Tallinje: Tall under 100

Tallninja: Tall under 60

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 100

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

Tallvenner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (500)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tall under 60

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

Økt 3: Måling: arealer (II)

Mål

Elevene skal kunne:

  • Fortelle hva en flate er
  • kunne telle flater i 3* dimensjonale figurer
  • finne areal av ulike figurer ved hjelp av noomer.

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om måling

Forslag til undervisning:

  • _ Gjør praktiske oppgaver i og utenfor klasserommet. Løs sidene i mattestreker, og løs quizene på brettet._

Mattestreker: Mattestreker

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (100)

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 100

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon m/tiroverg. tosif+ensif

Tallvenner: Addisjon m/tiroverg. tosif+ensif

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

Tallvenner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-ensif

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (100)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon m/tiroverg. tosif+ensif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Addisjon m/tiroverg. tosif+ensif

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-ensif

Økt 4: Samtale: Velkommen til fremtiden

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «Velkommen til fremtiden» du kan bruke i klasserommet:

  • Hvor mange mobiler er det på bildet?
  • Hvor mange flere roboter enn fniser kan man se?

Annet hvert minutt kommer det en ny robot ut av det ytterste røret. Tredje hvert minutt kommer det en ny fnis ut av røret i midten.

  • Når det har gått 30 minutter, hvor mange nye roboter og fniser er kommet til perrongen? Løs oppgaven sammen, gjerne med tegning.

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk