< Tilbake
Skriv Ut

Tema 5: Penger 0-20

Mål

Hovedmål: Se sammenhengen mellom summen av en kjøpt vares verdi og vekslepenger, og pengene man betalte med i utgangspunktet.

Elevene skal kunne:

  • kunne forklare verdien av de forsjkellige myntene vi bruker
  • kunne forklare at tallet på prislappen av en vare viser varens verdi
  • vise at verdien av en vare og vekslepengner er den samme som summen som ble betalt

Fokus

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Penger: Hvor mye er det til sammen?

Mål

Elevene skal kunne:

  • kunne forklare verdien av de forskjellige myntene vi bruker

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om å kjenne igjen penger, og pengenes verdi

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «vekslingsautomat 1 vare» på smartboarden. Få inspirasjon til samtaler i videoene til «vekslingsautomat 1 vare» og «Vekslingsautomat 2 varer»
  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Øvingslab «Vekslingsautomat 2 varer» på smartboarden. Snakk med elevene om erfaringene de har gjort seg.

Mattestreker: Mattestreker

Vekslingsautomat: 2 varer: Mynter under 20

Vekslingsautomat: 1 vare: En ting, priser under 20, ingen veksling

Butikk: 2 ting, priser under 10, ingen veksling

Vekslingsautomat: Mynter under 20

Gardin: Tell penger.: 0-20

Gardin: Tell penger.: 0-20

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: 2 varer: Mynter under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: 1 vare: En ting, priser under 20, ingen veksling

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: 2 ting, priser under 10, ingen veksling

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: Mynter under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: 0-20

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: 0-20

Økt 2: Verdi: Hvor mye er det til sammen?

Mål

Elevene skal kunne:

  • kunne forklare at tallet på prislappen av en vare viser varens verdi

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler å se sammenhengen mellom en vares verdi, og penger

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «sammenligning». Få inspirasjon til samtaler i videoen «sammenligning- varers verdi og penger»
  • Utforsk: Individuelt: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Vis en del av quizen «Butikk» på smartboarden, og snakk om varenes verdi.

Mattestreker: Mattestreker

Sammenligning: Introduksjonsvideo: Varers verdi og penger

Vekslingsautomat: 2 varer: under 20

Butikk: 2 ting, priser under 20, ingen veksling

Butikk: 2 ting, priser under 20, ingen veksling

Tallninja: Tallninja til 15

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenligning: Introduksjonsvideo: Varers verdi og penger

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: 2 varer: under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: 2 ting, priser under 20, ingen veksling

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: 2 ting, priser under 20, ingen veksling

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tallninja til 15

Økt 3: Butikk: Hvor mye er det igjen?

Mål

Elevene skal kunne:

  • vise at verdien av en vare og vekslepenger er den samme som summen som ble betalt

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler å se sammenhengen mellom en vares verdi, og penger

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Mattestreker 5.3 A og B. Løs oppgavene på smartboarden sammen med elevene.
  • Utforsk: Individuelt: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Sammenligning: Gaver og penger

Butikk: 2 ting, priser under 10, veksling

Butikk: 2 ting, priser under 10, veksling

Gardin: Tell penger.: 0-20

Gardin: Tell penger.: 0-20

Vekslingsautomat: 2 varer: under 20

Tallninja: Tallninja til 15

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenligning: Gaver og penger

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: 2 ting, priser under 10, veksling

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: 2 ting, priser under 10, veksling

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: 0-20

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: 0-20

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: 2 varer: under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tallninja til 15

Økt 4: Samtale: Vilma planlegger noe gøy

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «Vilma planlegger noe gøy» du kan bruke i klasserommet:

  • Om Vilma sier at en av elevenes svar er 9 unna det riktige svaret, hva kan det riktige svaret være da?
  • Tegn regnefortellinger til Blipp og fuglene. For eksempel:
  • Det var 15 fugler, 5 sitter igjen.
  • Det var 10 fugler, 5 sitter igjen.
  • Når Blipp har dratt, kommer 4 fugler tilbake.

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk