< Tilbake
Skriv Ut

Tema 9: Veksling med penger 0-20

Mål

Hovedmål:

  • Se Sammenhengen mellom summen av en kjøpt vares verdi og vekslepenger, og pengene man betalte med i utgangspunktet.

Elevene skal kunne:

  • sette ord på strategiene de bruker i en kjøp situasjon

Fokus

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Repetisjon: butikk og subtraksjon 20-_, 10-_

Mål

Elevene skal kunne:

  • sette ord på strategiene de bruker i en kjøp situasjon

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler å se at en vares verdi pluss vekslepenger, alltid har den samme verdien som pengene man betalte med.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «vekslingsautomat 2 varer» på smartboarden. Få inspirasjon til samtaler i videoen «sammenligning- varers verdi og penger». Bruk røntgenmaskin for å finne varenes verdi.
  • Utforsk: Jobb med quizene. Mattestreker-fra 9.1 B (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Mattestreker 9.1 (det står 9.4). Hjelp Soso i fellesskap.

Mattestreker: Mattestreker

Vekslingsautomat: 2 varer: Introduksjonsvideo

Butikk: 2 ting, priser under 20, veksling på 20

Butikk: 2 ting, priser under 20, veksling på 20

Gardin: Tell penger.: mellom 5 og 20

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: "20-, 10-"

Tallvenner: "20-x"

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: 2 varer: Introduksjonsvideo

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: 2 ting, priser under 20, veksling på 20

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: 2 ting, priser under 20, veksling på 20

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: mellom 5 og 20

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: "20-, 10-"

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: "20-x"

Økt 2: Veksel: Hvor mye har jeg igjen hvis jeg betaler med 10 kr?

Mål

Elevene skal kunne:

  • sette ord på strategiene de bruker i en kjøp situasjon

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler å se at en vares verdi pluss vekslepenger, alltid har den samme verdien som pengene man betalte med. Fokus på handel med 10kr.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Jobb sammen med quiz «butikk, veksling på 10» på smartboarden. Snakk om strategier (tiervenner, dobling, store trekk/finn differansen …)
  • Utforsk: Jobb med quizene. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Øvingslab «Vekslingsautomat 2 varer» på smartboarden. Snakk med elevene om erfaringene de har gjort seg.

Mattestreker: Mattestreker

Vekslingsautomat: 2 varer: Introduksjonsvideo

Butikk: 2 ting, priser under 10, veksling på 10

Butikk: 2 ting, priser under 10, veksling på 10

Gardin: Tell penger.: 0-20

Tallninja: Tallninja

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: 2 varer: Introduksjonsvideo

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: 2 ting, priser under 10, veksling på 10

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: 2 ting, priser under 10, veksling på 10

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: 0-20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tallninja

Økt 3: Veksel: Hvor mye har jeg igjen hvis jeg betaler med 20 kr?

Mål

Elevene skal kunne:

  • sette ord på strategiene de bruker i en kjøp situasjon

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler å se at en vares verdi pluss vekslepenger, alltid har den samme verdien som pengene man betalte med. Fokus på handel med 20kr.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Jobb sammen med quiz «butikk, veksling på 20» på smartboarden. Snakk om strategier (tjuervenner, dobling, store trekk/finn differansen …)
  • Utforsk: Jobb med quizene. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Vekslingsautomat: 2 varer: Introduksjonsvideo

Butikk: 2 ting, priser under 20, veksling på 20

Butikk: 2 ting, priser under 20, veksling på 20

Gardin: Tell penger.: 0-20

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: 2 varer: Introduksjonsvideo

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: 2 ting, priser under 20, veksling på 20

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: 2 ting, priser under 20, veksling på 20

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: 0-20

Økt 4: Samtale: På stasjonen

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «På stasjonen» du kan bruke i klasserommet:

  • Hvilken by ligger lengst unna Klokkeby?
  • Hvor lang tid vil Vilma bruke for å komme seg dit?
  • Finner dere flere forskjellige myntkombinasjoner Vilma kan bruke for å betale hele billetten sin?
  • Hvis målet er å bruke færrest mynter, hva blir kombinasjonen da?
  • Hvis målet for Vilma er å kvitte seg med flest mulig mynter, hva blir kombinasjonen da?

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk