< Tilbake
Skriv Ut

Tema 11: Tall til 100

Mål

Hovedmål:

  • Overføre addisjons strategier fra tall under ti, til addisjon med høyere tall. Kunne forklare at forskjellen er at tiere kommer i tillegg.

Elevene skal kunne:

  • anvende gode strategier når de grupperer større mengder (opp til 100)
  • sammenligne to mengder med forskjellige grupperinger (opp til 100)
  • plassere tall eller mengder (opp til 20) på mengdelinjen

Fokus

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Tallene til 100

Mål

Elevene skal kunne:

  • anvende gode strategier når de grupperer større mengder (opp til 100)

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om å gjøre seg kjent med tallene opp til 100, med fokus på gruppering.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «Hundrerboksen avansert» på smartboarden. Bruk boksen til å illustrere gruppering av store mengder. Mattestreker 11.1 A. Lag tiergrupper sammen. Snakk om sammenhengen mellom tiergrupper i boksen, og dem dere lager.
  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Øvingslab «Hundrerboksen avansert» på smartboarden. La elevene dele erfaringer og strategier.

Mattestreker: Mattestreker

Hundrerboksen: avansert: Bare enere

Hundrerboksen: 0-50

Hundrerboksen: 25 til 100

To og to: 10 til 100

To og to: 10 til 100

Gardin: Tall med lyd.: mellom1 og 50

Gardin: Tall med lyd.: mellom 50 og 100

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: avansert: Bare enere

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: 0-50

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: 25 til 100

< Tilbake
Skriv Ut

To og to: 10 til 100

< Tilbake
Skriv Ut

To og to: 10 til 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: mellom1 og 50

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: mellom 50 og 100

Økt 2: Sammenlikne tall under 100

Mål

Elevene skal kunne:

  • sammenligne to mengder med forskjellige grupperinger (opp til 100)

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om å gjøre seg kjent med tallene opp til 100, med fokus på å sammenligne mengder.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «sammenligning» på smartboarden. Sammenlign store mengder, med både lik og ulik representasjon.
  • Individuelt: Jobb med quizene. Mattestreker (tilpass etter behov)
  • Oppsummering: Mattestreker 11.2 på smartboarden. La elevene komme med erfaringer og dele strategier for hvordan de kjenner igjen mengdene.

Mattestreker: Mattestreker

Sammenligning: Introduksjonsvideo: likhet

Sammenlikning: 0->100

Sammenlikning: 0->100

Gardin: Tall med lyd.: mellom 1 og 100

Gardin: Tall med lyd.: mellom 1 og 100

Tallvenner: 42=40+2

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenligning: Introduksjonsvideo: likhet

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: 0->100

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: 0->100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: mellom 1 og 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: mellom 1 og 100

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: 42=40+2

Økt 3: Mengdelinjen til 100

Mål

Elevene skal kunne:

  • plassere tall eller mengder (opp til 20) på mengdelinjen

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om å gjøre seg kjent med tallene opp til 100, med fokus på mengdelinjen

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «mengdelinje» og «tallinje» på smartboarden. Plasser inn høye tall og sammenlign dem på de ulike linjene. Hva ser elevene?
  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Mengdelinje: opp til 100

Mengdelinje: Tall opp til 100

Tallinje: opp til 100

Tallinje: opp til 100

Noomer: Med merker

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: opp til 100

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Tall opp til 100

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: opp til 100

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: opp til 100

< Tilbake
Skriv Ut

Noomer: Med merker

Økt 4: Samtale: Det hemmelige laboratoriet

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «Det hemmelige laboratoriet» du kan bruke i klasserommet:

  • Hvor mange av barna er oppe, og hvor mange er nede?
  • Hvor mange blir det til sammen?
  • Hva tror dere kan være drivstoffet til Vilmas tidsmaskin?

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk