< Tilbake
Skriv Ut

Tema 12: Tall til 100: nabotall og mønster

Mål

Hovedmål:

  • Kunne forklare mengdeforskjellene som kommer til syne i tallmønster

Elevene skal kunne:

  • plassere tall i 100-ruta
  • sette ord på enkelte mønstre i 100-ruta
  • sortere tall opp til 100 i stigende eller synkende rekkefølge

Fokus

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Tallene til 50 med terninger

Mål

Elevene skal kunne:

  • plassere tall i 100-ruta

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

(kort økt, kan kombineres med 12.2) Denne økten handler om tall opp til 50, med fokus på grupperinger av 5.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «hundrerboksen» på smartboarden. Bruk 5 som utgangspunkt. Snakk om det dere oppdager.
  • Utforsk: Mattestreker 12.1, quiz
  • Avslutning: Øvingslab «hundrerboksen» på smartboarden. Snakk om erfaringene elevene har gjort seg.

Mattestreker: Mattestreker

Hundrerboksen: avansert: Introduksjonsvideo: telle med enere og tiere

Sammenlikning: Sammenlign større tall

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: avansert: Introduksjonsvideo: telle med enere og tiere

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Sammenlign større tall

Økt 2: Tallene til 100 med noomer

Mål

Elevene skal kunne:

  • sette ord på enkelte mønstre i 100-ruta

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

(kort økt, kan kombineres med 12.1) Denne økten handler om tall opp til 100, med fokus på grupperinger av 10.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «hundrerboksen» på smartboarden. Bruk 10 som utgangspunkt. Snakk om det dere oppdager.
  • Utforsk: Mattestreker 12.2, deretter quiz
  • Avslutning: Øvingslab «hundrerboksen» v. Snakk om erfaringene elevene har gjort seg.

Mattestreker: Mattestreker

Hundrerboksen: avansert: Introduksjonsvideo: telle med enere og tiere

Sammenlikning: 0->100

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: avansert: Introduksjonsvideo: telle med enere og tiere

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: 0->100

Økt 3: Tallmønster

Mål

Elevene skal kunne:

  • sortere tall opp til 100 i stigende eller synkende rekkefølge

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

(lang økt) Denne økten handler om tall opp til 100, med fokus på tallmønster

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «hundrerruta» på smartboarden. Få ideer fra videoen.
  • Utforsk: Oppdrag, quiz
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Tallmønstre: 0-100 tallrekker

Tallmønstre: 0-100 tallrekker og mønstre

Tallmønstre: Sorter tallene

Tallmønstre: Fortsett mønstrene

Gruppering: Utforsk tallmønstre i 100-ruta

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: 0-100 tallrekker

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: 0-100 tallrekker og mønstre

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tallene

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Fortsett mønstrene

< Tilbake
Skriv Ut

Gruppering: Utforsk tallmønstre i 100-ruta

Økt 4: Samtale: Forsvunnet i tiden

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «Forsvunnet i tiden» du kan bruke i klasserommet:

  • Hva betyr «minuset» foran noen tall?
  • Hva er år 0?
  • Skjedde det noe før 0?
  • Hva er det største tallet dere kommer på? Hva er det minste tallet dere kommer på?

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk