< Tilbake
Skriv Ut

Tema 4: Tallene 11-20

Mål

Hovedmål:

  • Gjenkjenne og sette sammen mengder mellom 10 og 20

Elevene skal kunne:

  • representere tall på forskjellige måter (noomer, enkelbokser, terninger, fingre)
  • skille mellom synlige og ikk-synlige enere (enere inni tierstaver)
  • plassere tall eller mengder (opp til 20) på mengdelinjen

Fokus

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Tallene fra 11 til 20

Mål

Elevene skal kunne:

  • representere tall på forskjellige måter (noomer, enkelbokser, terninger, fingre)

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler å sette sammen tall mellom 10 og 20 med ulike representasjoner.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «Tallrepresentasjoner» på smartboarden. Sett sammen mengder opp til 20 med ulike representasjoner.
  • Utforsk: Start med Mattestreker 4.1. OBS: På forhånd, gjør elevene oppmerksom på at terningene her bare går til 5. Quizer. (oppdrag)
  • Avslutning: Øvingslab «noomer» på smartboarden. Se på 11-20 representert i rekkefølge og snakk om mønsteret (noomenes trapp)

Mattestreker: Mattestreker

Tallrepresentasjoner: Noomer, tall, finger og terninger - opp til 20

To og to: tall fra 10 til 15

Gardin: Tall med lyd.: tall mellom 10 og 20

Noomer: Bygge tallene fra 11 til 21

Noomer: Introduksjonsvideo

Tallninja: Tallninja til 10

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Noomer, tall, finger og terninger - opp til 20

< Tilbake
Skriv Ut

To og to: tall fra 10 til 15

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: tall mellom 10 og 20

< Tilbake
Skriv Ut

Noomer: Bygge tallene fra 11 til 21

< Tilbake
Skriv Ut

Noomer: Introduksjonsvideo

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tallninja til 10

Økt 2: Enere og tiere

Mål

Elevene skal kunne:

  • skille mellom synlige og ikke-synlige enere (enere inni tierstaver)

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler å se sammenhengen mellom tiere og enere

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «Hundrerboksen enkel» på smartboarden. Fyll opp maskinen med en og en noom. Fokuser spesielt på det som skjer ved 10 og 20.
  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Vis en del av quizen «hundrerboksen 0-20» på smartboarden, og la noen elever snakke om valgene de gjorde (hel tier og enere) for å løse den.

Mattestreker: Mattestreker

Hundrerboksen: enkel: bare enere- tall gitt

Hundrerboksen: enkel: bare enere- noomer gitt

Hundrerboksen: 0-20

Tallvenner: eks: 30+5

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: enkel: bare enere- tall gitt

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: enkel: bare enere- noomer gitt

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: 0-20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: eks: 30+5

Økt 3: Mengdelinjen

Mål

Elevene skal kunne:

  • plassere tall eller mengder (opp til 20) på mengdelinjen

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om å plassere 0-20 på mengdelinjen

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «mengdelinjen» på smartboarden. Lag hele noomer over 10, og la elevene fortelle hvor langt opp på mengdelinja de mener den vil nå, og hvorfor.
  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Mengdelinje: Mengdelinjen

Mengdelinje: opp til 20

Tallinje: opp til 20

Hundrerboksen: enkel: bare enere- noomer gitt

Tallmønstre: tallrekker mellom 10 og 20

Tallmønstre: tallrekker mellom 10 og 20

Tallninja: Tallninja til 10

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Mengdelinjen

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: opp til 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: opp til 20

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: enkel: bare enere- noomer gitt

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: tallrekker mellom 10 og 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: tallrekker mellom 10 og 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tallninja til 10

Økt 4: Samtale: Hils på elevene

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «Hils på elevene» du kan bruke i klasserommet:

  • Hva betyr eldst og yngst?
  • Hvor mange barn var til stede da timen startet?
  • Av Vilmas 20 elever er det 3 som har på seg hatt. Hvor mange har ikke hatt?
  • Kan dere lage flere regneoppgaver om noe annet som er likt hos Vilmas elever? (hårpynt, øyne lukket, gutt/jente, briller...)

Neste år vil Vilma at bildene I skolekatalogen bare skal være på en side, ikke to som nå.

  • Hvordan kan bildene settes opp sånn at de får plass på en side?

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk