Hovedmål:
Elevene skal kunne:
Dette temaet handler om mønster. I mattestreker knyttes bruk av gruppering til en form for mønster, og vi oppfordrer dere til å ha gode samtaler rundt tallmønsteret som vises når ett tall repeteres. Vi viser hvordan de ulike noomenes kvadrater ser ut i 30.2. I 30.3 er det tallpyramider som gjelder. Dere vil finne mer info om dem.
Elevene skal kunne:
Mattestreker, nettbrett
Denne økten handler om like grupper som tredobles.
Forslag til undervisning:
Elevene skal kunne:
Mattestreker, nettbrett
Denne økten handler om antall ruter i kvadrater.
Forslag til undervisning:
Elevene skal kunne:
Mattestreker, nettbrett
Denne økten handler om mønster og trekanttall.
Forslag til undervisning:
Mattesnakk
Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».
Her er flere spørsmål og oppgaver til «Vilma møter Noomene» du kan bruke i klasserommet: