< Tilbake
Skriv Ut

Tema 30: Mønstre og grupperinger

Mål

Hovedmål:

  • bruke gruppering av mengde som strategi for utregning

Elevene skal kunne:

  • Bruke gruppering som gjentatt addisjon
  • Bruke gruppering i rutenett for å finne mengden
  • Bruke og sette ord på hensiktsmessig strategi for å finne mengden i en pyramide

Fokus

Dette temaet handler om mønster. I mattestreker knyttes bruk av gruppering til en form for mønster, og vi oppfordrer dere til å ha gode samtaler rundt tallmønsteret som vises når ett tall repeteres. Vi viser hvordan de ulike noomenes kvadrater ser ut i 30.2. I 30.3 er det tallpyramider som gjelder. Dere vil finne mer info om dem.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Mønster: 3 ganger

Mål

Elevene skal kunne:

  • Bruke gruppering som gjentatt addisjon

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om like grupper som tredobles.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Mattesnakk 30.1 og Øvingslab "Gangemaskin". Har noen gode strategier for å tredoble?
  • Utforsk: Jobb med mattestreker, fortsett med quizene og oppdrag.
  • Avslutning: Snakk i samling om hvordan elevene har brukt gangemaskinen. Hva har de oppdaget?

Mattestreker: Mattestreker

Gangemaskin: Gangemaskin

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 100

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-ensif

Tallvenner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-ensif

Gardin: Tell penger.: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Gangemaskin: Gangemaskin

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-ensif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-ensif

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Tall under 100

Økt 2: Mønster: kvadrater

Mål

Elevene skal kunne:

  • Bruke gruppering i rutenett for å finne mengden

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om antall ruter i kvadrater.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis frem 30.2. Fokuser på den øverste oppgaven. Kan noen finne ut hvor mange ruter det er i de ulike kvadratene uten å telle?
  • Utforsk: La elevene jobbe i par med 30.2. Hvordan finner man ut hvor mange ruter det er i kvadratene. Er det noen som vil dele de største kvadratene på andre måter? Fortsett med quizene og oppdrag.
  • Avslutning: Oppsummer ved at elevene deler erfaringene de gjorde med læringspartner.

Mattestreker: Mattestreker

Noomer: Noomer

Sammenlikning: Tall under 100

Tallinje: Tall under 100

Gardin: Fra ord til tall: Mellom 60 og 100

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

Tallvenner: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

Gardin: Tell penger.: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Noomer: Noomer

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Fra ord til tall: Mellom 60 og 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Tall under 100

Økt 3: Mønster: pyramider

Mål

Elevene skal kunne:

  • Bruke og sette ord på hensiktsmessig strategi for å finne mengden i en pyramide

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om mønster og trekanttall.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis frem 30.2. Fokuser på den øverste oppgaven. Kan noen finne ut hvor mange ruter det er i de ulike kvadratene uten å telle?
  • Utforsk: vis frem 30.3 . Diskuter sammenhengen mellom de øverste pyramidene. Hva skjer og hvorfor?
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Butikk: Sum av to varer

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 100

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon med tiere

Tallvenner: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-ensif

Gardin: Tell penger.: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Sum av to varer

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon med tiere

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-ensif

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Tall under 100

Økt 4: Samtale: Vilma møter noomene

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «Vilma møter Noomene» du kan bruke i klasserommet:

  • Husker du alle tiervennene?
  • Si dem som regnestykke og skriv dem ned. Eksempel: 5+5=10
  • Skriv ned noen regnestykker som får svaret 5.
  • Hvis alle i deres klasse skal hilse på hverandre, hvor mange håndtrykk blir det?
  • Klarer dere regne det ut, eller må dere prøve dere frem?

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk