< Tilbake
Skriv Ut

Tema 8: Subtraksjon med tallene opp til 20- med tierovergang

Mål

Hovedmål:

  • Benytte hensiktsmessige strategier med fokus på « gå om tieren» og «telle opp»

Elevene skal kunne:

  • at de går om tieren når de subtraherer
  • vise at de bruker "gå om tieren" strategien når de subtraherer små tall (små trekk)
  • vise at de bruker telle-opp strategien når de subtraherer store tall (store trekk)

Fokus

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Subtraksjon: tierovergang med små trekk (eks.12-3)

Mål

Elevene skal kunne:

  • at de går om tieren når de subtraherer
  • vise at de bruker "gå om tieren" strategien når de subtraherer små tall (små trekk)

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om subtraksjon med tier-overgang. Fokus på «små trekk» (gå om tieren)

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «mengdelinjen» på smartboarden. Fokuser på det som skjer når du «går om tieren».
  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Øvingslab «mengdelinjen» på smartboarden. Snakk om erfaringene elevene har gjort seg.

Mattestreker: Mattestreker

Mengdelinje: Introduksjonsvideo

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 0->20 små trekk

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 0->20 små trekk

Mengdelinje: subtraksjon med tierovergang (gå om 10)

Tallvenner: 10-20 subtraksjon med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Introduksjonsvideo

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 0->20 små trekk

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 0->20 små trekk

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: subtraksjon med tierovergang (gå om 10)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: 10-20 subtraksjon med tierovergang

Økt 2: Subtraksjon: tierovergang med store trekk (eks.12-9)

Mål

Elevene skal kunne:

  • at de går om tieren når de subtraherer
  • vise at de bruker telle-opp strategien når de subtraherer store tall (store trekk)

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om subtraksjon med tier-overgang. Fokus på «store trekk» («tell opp fra laveste tall»/ finn differansen)

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «mengdelinjen» og mattestreker 8.2 a og b på smartboarden. Fokuser på det som skjer når du finner differansen mellom det laveste og det høyeste tallet.
  • Utforsk: Jobb med Mattestreker 8.2 a og b. Deretter quizer
  • Avslutning: Mattestreker 8.2 c. La noen elever vise strategiene sine på smartboarden.

Mattestreker: Mattestreker

Mengdelinje: Introduksjonsvideo

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 0->20 store trekk

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 0->20 store trekk

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 0->20 små og store trekk

Mengdelinje: subtraksjon med tierovergang

To og to: addisjon og subtraksjon med tierovergang

Tallvenner: 10-20 subtraksjon med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Introduksjonsvideo

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 0->20 store trekk

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 0->20 store trekk

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 0->20 små og store trekk

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: subtraksjon med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

To og to: addisjon og subtraksjon med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: 10-20 subtraksjon med tierovergang

Økt 3: 20-venner

Mål

Elevene skal kunne:

  • at de går om tieren når de subtraherer
  • vise at de bruker "gå om tieren" strategien når de subtraherer små tall (små trekk)
  • vise at de bruker telle-opp strategien når de subtraherer store tall (store trekk)

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om tall som tilsammen blir 20.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «hundrerboksen» på smartboarden. Start med å finne tiervenner. «Lås» en tier og gjør det samme med tallene mellom 10 og 20. Snakk om sammenhengen mellom tiervenner og tjuervenner.
  • Utforsk: Jobb med quizene. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Hundrerboksen: avansert: Introduksjonsvideo: plasseringssystemet

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: "20-…,10-…"

Tallvenner: "20-x"

Tallninja: Tallninja

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: avansert: Introduksjonsvideo: plasseringssystemet

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: "20-…,10-…"

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: "20-x"

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tallninja

Økt 4: Samtale: Vilma forhindrer en ulykke

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «Vilma forhindrer en ulykke» du kan bruke i klasserommet:

(Tips: På smartboarden kan dere fordele lasten sammen ved at du krysser ut og tegner nye bokser med smartboardpen. )

  • Hvis broen hadde tålt max 15 tonn pr vogn, hvordan kunne vognene blitt lastet da?
  • Kunne toget blitt kortere?
  • Hvis broen hadde tålt mer enn 37 tonn, og en vogn kunne tatt all lasten, hvilke problemer kunne toget fått da? (høyde, tunell, balanse…)

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk