Økt 1: Overslag: mengder

Mål

Elevene skal kunne:

  • sette ord på strategiene de bruker for å finne en omtrent mengde.
  • bruke gruppering som en strategi får å finne en mengde.

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om å gjøre overslag av mengder.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis frem 29.1 a. Fokuser på den første oppgaven. Snakk med elevene om at overslag betyr omtrent, eller ca. Hvordan kan man finne omtrent uten å telle? Vis 29.1 b. Fokus på første oppgave. Dette er nøyaktig samme mengde. Nå skal de finne nøyaktig antall. Hvordan kan man gjøre det uten å telle "en og en?"?
  • Utforsk: La elevene jobbe i par med 29.1 a. Ingen telling! Etterpå løser de 29.1 b. Jobb vider med quizer på brettet.
  • Avslutning: Oppsummer erfaringene elevene har gjort seg når de har jobbet med overslag.

Mattestreker: Mattestreker

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

Tallinje: Tall under 50

Butikk: Sum av to varer

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

Tallvenner: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

Gardin: Tell penger.: Tall under 100

< >