Økt 2: Overslag: lengder

Mål

Elevene skal kunne:

  • sette ord på strategien de bruker for å finne omtrent lengde
  • gjøre overslag av lengder ved hjelp av centimeterruter
  • benytte linjal eller noom for å finne nøyaktig lengde

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om å gjøre overslag av lengder.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: vis frem 29.2 a. Fokuser på den første oppgaven. Hvordan kan man finne omtrent lengde uten å måle? Når vi måler nøyaktig, hva kan vi bruke da?
  • Utforsk: La elevene jobbe i par med 29.2. Finn omtrent lengde først. Mål etterpå med linjal eller noomer. Jobb vider med quizer på brettet.
  • Avslutning: Oppsummer erfaringene elevene har gjort seg når de har jobbet med måling.

Mattestreker: Mattestreker

Sammenlikning: Tall under 100

Tallinje: Tall under 70

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 100

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 100

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-ensif

Tallvenner: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-ensif

Gardin: Tell penger.: Tall under 100

< >