Økt 3: Overslag: arealer

Mål

Elevene skal kunne:

  • sette ord på strategien de bruker for å finne omtrent areal
  • gjøre overslag av areal ved hjelp av centimeterruter
  • benytte linjal eller noom for å finne nøyaktig areal

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om å gjøre overslag av areal.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis frem 29.3 a. Fokuser på den første oppgaven. Hvordan kan man finne omtrent areal uten å måle? Når vi måler nøyaktig, hva kan vi bruke da?
  • Utforsk: La elevene jobbe i par med 29.3. Finn omtrent areal først. Mål etterpå med linjal eller noomer. Jobb vider med quizer på brettet.
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Tallinje: Tall under 50

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 100

Butikk: Sum av to varer

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 100

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

Tallvenner: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

Gardin: Tell penger.: Tall under 100

< >