Økt 1: Penger: hvor mye penger har du til sammen?

Mål

Elevene skal kunne:

  • forklare verdien av de forskjellige myntene vi bruker
  • forklare at forkortelsen kr står for kroner
  • forklare at tallet på prislappen av en vare viser varens verdi

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om penger og verdi

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis Øvingslab «vekslingsautomat til færre mynter» på smartboarden. Ha spesielt fokus på 20-mynten, og at den tilsvarer to tiere.

  • Utforsk: Start med Mattestreker 17.1. Fortsett med quizer.

  • Avslutning: Bruk «vekslingsautomat til færre mynter» og ved hjelp av den, illustrer elevenes forslag til løsninger.

Mattestreker: Mattestreker

Vekslingsautomat: Pengesummer

Vekslingsautomat: 2 varer: Sum av to varer

Vekslingsautomat: flere mynter: Bruk færrest mulig mynter

Vekslingsautomat: flere mynter: Bruk færrest mulig mynter

Butikk: Sum av to varer

Gardin: Tell penger.: Tall mellom 1 og 40

Vekslingsautomat: flere mynter: Bruk færrest mulig mynter

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon med tiere

Butikk: Sum av to varer

Vekslingsautomat: flere mynter: Bruk færrest mulig mynter

Gardin: Tell penger.: Tall mellom 1 og 60

Tallmønstre: Sorter tallene (under 20)

Tallmønstre: Sorter tallene (under 100)

< >