Økt 2: Verdi: Hvor mye er det til sammen?

Mål

Elevene skal kunne:

  • forklare verdien av de forskjellige myntene og sedlene vi bruker
  • forklare at forkortelsen kr står for kroner
  • forklare at tallet på prislappen av en vare viser varens verdi

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om tallmønstre

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis Øvingslab «vekslingsautomat 1 vare» på smartboarden. Få inspirasjon til samtaler i videoene til «vekslingsautomat 1 vare» og «Vekslingsautomat 2 varer»

  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)

  • Avslutning: Vis Øvingslab «Vekslingsautomat 2 varer» på smartboarden. Snakk med elevene om erfaringene de har gjort seg.

Mattestreker: Mattestreker

Vekslingsautomat: 1 vare: Hva ble lagt på automaten?

Butikk: Sum av to varer

Gardin: Tell penger.: Tall mellom 1 og 60

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon med tiere

Vekslingsautomat: flere mynter: Bruk færrest mulig mynter

Tallmønstre: Sorter tallene

Sammenlikning: Tall mellom 1 og 20

Gardin: Tall med lyd.: Tall mellom 1 og 20

Gardin: Fra ord til tall: Tall mellom 10 go 20

< >