Økt 3: Veksel: Hvor mye har jeg igjen hvis jeg betaler med 50 eller 100 kr?

Mål

Elevene skal kunne:

  • forklare uttrykket vekslepenger
  • kunne forklare verdien av de forskjellige myntene og sedlene vi bruker
  • sette ord på hvorfor det i en kjøpssituasjon må brukes subtraksjon
  • vise at verdien av en vare og vekslepenger er den samme som summen som ble betalt

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om addisjon og subtraksjon med tiere

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «vekslingsautomat 1 vare» på smartboarden. Få inspirasjon til samtaler i videoene til «vekslingsautomat 1 vare» og «Vekslingsautomat 2 varer» . Fokuser på forskjellen mellom det å «ha igjen» vekslepenger etter et kjøp, og «samlet verdi» av varer og vekslepenger etter et kjøp. (dette kan du demonstrere i øvingslabben sammenligning, ved å bruke gaver og penger)

  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)

  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Vekslingsautomat: 1 vare: Hvor mye penger har jeg igjen ?

Sammenligning: Gaver og penger

Butikk: Hvor mye er igjen? (50)

Klokka: LYD : still klokka (hele timer)

Butikk: Hvor mye er igjen? (100)

Butikk: Hvor mye er igjen? (50)

Butikk: Hvor mye er igjen? (100)

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-ensif

Vekslingsautomat: flere mynter: Bruk færrest mulig mynter

Tallmønstre: Sorter tallene (under 20)

Tallmønstre: Sorter tallene (under 100)

< >