Økt 2: Verdi: Hvor mye er det til sammen?

Mål

Elevene skal kunne:

  • Kunne forklare uttrykket vekslepenger
  • kunne forklare verdien av de forskjellige myntene og sedlene vi bruker
  • kunne sette ord på hvorfor det i en kjøpssituasjon må brukes subtraksjon
  • vise at verdien av en vare og vekslepenger er den samme som summen som ble betalt.

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om samlet verdi av varer og vekslepenger.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis quizen "butikk 100". La elevene komme med gode strategier for å finne vekslepenger.
  • Utforsk: Jobb med quizene, oppdrag, Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Vis butikkquizen på smartboarden igjen. Oppsummer ved å la elevene fortelle om strategien de valgte for å løse de ulike oppgavene.

Mattestreker: Mattestreker

Sammenligning: Sammenligning Verdi

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (50)

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (100)

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (300)

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (50)

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

Tallmønstre: Tallmønster

Tallinje: Tall under 50

Tallninja: Tall under 100

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 100

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

Tallvenner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

< >