Økt 3: Veksel: Hvor mye har jeg igjen hvis jeg betaler med 50 eller 100 kr?

Mål

Elevene skal kunne:

  • Kunne forklare uttrykket vekslepenger
  • kunne forklare verdien av de forskjellige myntene og sedlene vi bruker
  • kunne sette ord på hvorfor det i en kjøpssituasjon må brukes subtraksjon
  • vise at verdien av en vare og vekslepenger er den samme som summen som ble betalt

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om samlet verdi av varer og vekslepenger.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab "vekslingsautomat 1 vare" på smartboarden. Få inspirasjon til samtaler i videoene til "vekslingsautomat 1 vare" og "Vekslingsautomat 2 varer" . Fokuser på forskjellen mellom det å "ha igjen" vekslepenger etter et kjøp, og "samlet verdi" av varer og vekslepenger etter et kjøp. (Dette kan du demonstrere i øvingslabben sammenligning, ved å bruke gaver og penger)
  • Utforsk: Jobb med quizene, oppdrag, Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Vekslingsautomat: 1 vare: En vare

Sammenligning: Sammenligning Verdi

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (50)

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (100)

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

Tallmønstre: Tallmønster

Sammenlikning: Tall under 100

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-ensif

Tallvenner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-ensif

< >