Økt 2: Halvering

Mål

Elevene skal kunne:

  • med støtte i modell, kunne sette ord på at når man deler en mengde i to like grupper, er «halvparten» det som er i den ene gruppa.

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om å dele i flere like deler

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab "gangemaskinen" og oppgave 22.2 e fra mattestreker. Gjør noen av oppgavene i gangemaskinen sammen med elevene.
  • Utforsk: Jobb i mattestreker 22.2. Jobb videre med oppdrag i 22.2 og quizene.
  • Avslutning: Vis øvingslabben "gangemaskinen" og oppsummer erfaringene elevene gjorde seg da de brukte den til halvering.

Mattestreker: Mattestreker

Gangemaskin: Halvparten med penger

Gangemaskin: Halvparten med noomer

Tallvenner: Lag halvparten

Tallvenner: Lag halvparten

Tallmønstre: Tallmønster

Tallvenner: Lag halvparten

Tallvenner: Lag halvparten

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag det dobbelte

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag det dobbelte

Tallninja: Tall under 100 (brøk)

Tallmønstre: Tallmønster

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-ensif

Tallvenner: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-ensif

< >