Økt 1: Repetisjon: tallinja

Mål

Elevene skal kunne:

  • gjenkjenne ulike tallrepresentasjoner og plassere dem riktig på tallinje.

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om å plassere mengder på tallinja

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «mengdelinjen» på smartboarden. Lag hele noomer over 10, og la elevene fortelle hvor langt opp på mengdelinja de mener den vil nå, og hvorfor.. Utforsk med elevene. La dem finne klokkeslett.
  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Vis en del av en quiz på smartboarden, og la noen elever fortelle om strategien de valgte for å løse den.

Mattestreker: Mattestreker

Mengdelinje: Mengdelinjen

Tallinje: Tallinjen

Tallninja: Mengder mellom 1 og 40

Tallinje: Mengder mellom 1 og 20

Noomer: Lag tall under 100

Hundrerboksen: avansert: LYD: 2s+1s

Tallninja: Mengder mellom 1 og 50

Klokka: Still klokka (hele timer)

Sammenlikning: Mellom 1 og 20 (tall og penger)

Gardin: Tall med lyd.: Mengder mellom 1 og 20

Tallmønstre: Sorter tallene

< >