Økt 2: Repetisjon: tallmønster

Mål

Elevene skal kunne:

  • forklare mengdeforskjellene som kommer til syne i tallmønster
  • vise at de kan sette tall i stigende rekkefølge i ulike presentasjoner.

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om tallmønstre

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «noomer» Trykk ut flere noomer. Lag ulike mønstre. For eksempel 2,4,6,8…. 3,6,9,12 osv Snakk med elevene om hva som skjer. Ser de et mønster?

  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)

  • Avslutning: La en eller flere elever komme frem for å lage tallmønster med noomer.

Mattestreker: Mattestreker

Noomer: Noomer

Gruppering: Gruppering

Tallorm: Tallorm

Noomteppe: Lag en noomrekke

Tallninja: Mengder mellom 1 og 100

Tallmønstre: Sorter tallene

Hundrerboksen: avansert: LYD : Lag et tall

Sammenlikning: Mengder mellom 1 og 20

Gardin: Tall med lyd.: Mengder mellom 1 og 20

Tallmønstre: Tallmønster med tiere

Klokka: LYD: Still klokka (hele timer)

Tallninja: Mengder mellom 1 og 20

Tallinje: Mengder mellom 1 og 100

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon med tiere

Tallvenner: Addisjon med tiere

< >