Økt 3: Repetisjon: Addisjon og subtraksjon med tiere

Mål

Elevene skal kunne:

  • vise at de har automatisert addisjons- og subtraksjonsfakta med hele tiere (opp til 100)

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om addisjon og subtraksjon med tiere

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Se på bilder på 16.3 a på smartboarden. Diskuter sammen. Vis øvingslabben «oppstilte stykker». Løs noen oppgaver sammen med den.
  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)

  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Bilder til smartboard: Bilde uten tekst

Oppstilte stykker: Oppstilte stykker

Tallruta: Hundrerruta

Tallvenner: Dekomponering med tiere

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon med tiere

Tallvenner: Subtraksjon med tiere

Hundrerboksen: avansert: LYD: tosifret. + tosifret.

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon m/tiroverg. tosif+tosif

Noomer: Addisjon m/tiroverg. tosif+tosif

Tallmønstre: Tallmønster med tiere, partall, oddetall

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon tosifret-tosifret

Sammenlikning: Mengder mellom 1 og 100

< >