Tema 24: Subtrahere et tosifret fra et tosifret tall (med tierovergang)

Mål

Hovedmål:

  • vise at de har automatisert subtraksjon av et tosifret tall fra et tosifret tall (med tierovergang) og vise at de benytter gode strategier for dette.

Elevene skal kunne:

  • Dele opp tosifrede tall i tiere og enere, og subtrahere med tiere først, med støtte i modell
  • Dele opp tosifrede tall i tiere og enere, og subtrahere med tiere først, uten støtte i modell
  • Subtrahere på tallinje, med støtte i modell

Fokus

Elevene skal subtrahere tosifrede tall og benytte hensiktsmessige strategier for de ulike subtraksjonene. I dette temaet, under 24.3 i boka, finner dere igjen tallinjemodellen fra tema 23. Denne modellen minner i stor grad om det mange kjenner som ”tom tallinje”, og prinsippet er hovedsakelig det samme. Her har vi synliggjort den totale mengden, og vi har markert hensiktsmessige ”hopp”. Er elevene enige i at de ”hoppene ”som er markert er de mest hensiktsmessige? Elever som er klar for det, kan forsøke seg på en ”tom tallinje”. Det viktigste å fokusere på, er hvilke strategier de velger når de skal ”hoppe”. Undervisningstips: Vis frem noen oppgaver på tavla, og la elevene diskutere hva som vil skje med tierplass og enerplass. F.eks. oppgaven 23-14. For at elevene skal forstå at det blir en tierovergang må de være helt sikre på hva som er størst av 3 og 4. De må forstå hva som skjer når du forsøker å trekke 4 enere fra 3 enere. Bruk gjerne noomstavene, slik at elevene kan erfare hvorfor de må veksle inn en av tierne for å kunne lage 9.

I digitale verktøy kan dere finne disse filmene med gode tips:

  • Mengdelinja – tierovergang
  • Mengdelinja – tallskrivning
  • Hundrerboksen- store tall
  • Noomer- addisjon og subtraksjon

Lurt å Vite

Hjemmelekse

< >