< Tilbake
Skriv Ut

Tema 24: Subtrahere et tosifret fra et tosifret tall (med tierovergang)

Mål

Hovedmål:

  • vise at de har automatisert subtraksjon av et tosifret tall fra et tosifret tall (med tierovergang) og vise at de benytter gode strategier for dette.

Elevene skal kunne:

  • Dele opp tosifrede tall i tiere og enere, og subtrahere med tiere først, med støtte i modell
  • Dele opp tosifrede tall i tiere og enere, og subtrahere med tiere først, uten støtte i modell
  • Subtrahere på tallinje, med støtte i modell

Fokus

Elevene skal subtrahere tosifrede tall og benytte hensiktsmessige strategier for de ulike subtraksjonene. I dette temaet, under 24.3 i boka, finner dere igjen tallinjemodellen fra tema 23. Denne modellen minner i stor grad om det mange kjenner som ”tom tallinje”, og prinsippet er hovedsakelig det samme. Her har vi synliggjort den totale mengden, og vi har markert hensiktsmessige ”hopp”. Er elevene enige i at de ”hoppene ”som er markert er de mest hensiktsmessige? Elever som er klar for det, kan forsøke seg på en ”tom tallinje”. Det viktigste å fokusere på, er hvilke strategier de velger når de skal ”hoppe”. Undervisningstips: Vis frem noen oppgaver på tavla, og la elevene diskutere hva som vil skje med tierplass og enerplass. F.eks. oppgaven 23-14. For at elevene skal forstå at det blir en tierovergang må de være helt sikre på hva som er størst av 3 og 4. De må forstå hva som skjer når du forsøker å trekke 4 enere fra 3 enere. Bruk gjerne noomstavene, slik at elevene kan erfare hvorfor de må veksle inn en av tierne for å kunne lage 9.

I digitale verktøy kan dere finne disse filmene med gode tips:

  • Mengdelinja – tierovergang
  • Mengdelinja – tallskrivning
  • Hundrerboksen- store tall
  • Noomer- addisjon og subtraksjon

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Subtrahere et tosifret fra et tosifret tall (med tierovergang)

Mål

Elevene skal kunne:

  • Dele opp tosifrede tall i tiere og enere, og subtrahere med tiere først, med støtte i modell

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om subtraksjon med tosifrede tall med tierovergang.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis illustrasjonen fra mattestreker på smartboarden. Diskuter med elevene. Bruk øvinsglabben "Oppstilte stykker" og vis regnestykket illustrert med epler, så noomer og til slutt tall.
  • Utforsk: Jobb med quizenne og Oppdrag, Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: La elevene komme med oppgaver de hadde utfordringer med, og løs dem sammen "i oppstilte stykker".

Mattestreker: Mattestreker

Bilder til smartboard: Bilde uten tekst

Oppstilte stykker: Oppstilte stykker

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

Tallmønstre: Tallmønster

Tallinje: Tall under 50

Tallninja: Tall under 40

Tallninja: Tall under 100

Tallvenner: Dekomponering med tiere

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Bilder til smartboard: Bilde uten tekst

< Tilbake
Skriv Ut

Oppstilte stykker: Oppstilte stykker

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Tall under 50

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tall under 40

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Dekomponering med tiere

Økt 2: Mengdetrening: subtrahere et tosifret fra et tosifret tall (med tierovergang)

Mål

Elevene skal kunne:

  • Dele opp tosifrede tall i tiere og enere, og subtrahere med tiere først, uten støtte i modell

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om subtraksjon med tosifrede tall med tierovergang.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis 24.2 a i mattestreker. Og Øvingslab "hundrerboksen" på smartboarden. Snakk om hva som er mest hensiktsmessig når dere løser oppgavene fra mattestreker. Trekke fra tiere først, eller enerne? Gjør erfaringer sammen.
  • Utforsk: Jobb med quizenne og Oppdrag, Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Vis Øvingslab "hundrerboksen" på smartboarden, og la flere elever vise strategier for å løse oppgaver med tierovergang.

Mattestreker: Mattestreker

Tallrepresentasjoner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

Tallrepresentasjoner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

Tallmønstre: Tallmønster

Sammenlikning: Tall under 100

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 40

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 40

Økt 3: Subtrahere med tallinja

Mål

Elevene skal kunne:

  • Subtrahere på tallinje, med støtte i modell

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om subtraksjon med tosifrede tall med tierovergang.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis 24.2 a i mattestreker. Og Øvingslab "hundrerboksen" på smartboarden. Øvingslab "hundrerboksen" på smartboarden. Jobb sammen med høye tall og tierovergang.
  • Utforsk: Jobb med quizenne og Oppdrag, Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Noomer: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

Tallrepresentasjoner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

Tallrepresentasjoner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

Tallmønstre: Tallmønster

Sammenlikning: Tall under 100

Tallinje: Tall under 100

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 100

Butikk: Tall under 100

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

Tallvenner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Noomer: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

Økt 4: Samtale: Vulkanøya

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «Vulkanøya» du kan bruke i klasserommet:

  • Hvilke former kan dere se?
  • Tegn egne diamanter som har samme former som dem Vilma har funnet.

Nini teller hjørnene på alle trekantene hun kan se. Hun teller 12 hjørner.

  • Hvor mange trekanter ser Nini?

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk