Tema 20: Subtrahere et tosifret fra et tosifret tall (uten tierovergang)

Mål

Hovedmål:

  • vise at de har automatisert subtraksjon av et tosifret tall fra et tosifret tall (uten tierovergang), og vise at de benytter gode strategier for dette.

Elevene skal kunne:

  • Dele opp tall i tiere og enere, og subtrahere med tiere først, uten støtte i modell
  • Subtrahere på tallinje, med støtte i modell

Fokus

På samme måte som for addisjon med tosifrede tall uten tierovergang , er det også i subtraksjon ofte hensiktsmessig å subtrahere tiere først. For at elevene skal kunne gjøre dette, må de være sikre på at enerne ikke gir tierovergang, eller evne å endre strategi om det viser seg at det ble tierovergang allikevel. Dere finner igjen tallinjemodellen fra 19.3 i 20.3. I denne modellen forsøker vi å synliggjøre forskjellen ved hjelp av den usynlige noomen. La gjerne elevene erfare i praksis ved å bruke noomstaver. Undervisningstips: Vis frem noen oppgaver på tavla, og la elevene diskutere hva som vil skje med tierplass og enerplass. Hvorfor forandrer ikke tierplassen seg? Bruk gjerne noomstaver i tillegg, slik at elever som er usikre kan se at det fortsatt vil være tiere igjen.

I digitale verktøy kan dere finne disse filmene med gode tips:
*+Tallvenner- introduksjon *+Noomer- addisjon og subtraksjon *+Hundrerboksen – telle med tiere og enere

Lurt å Vite

Hjemmelekse

< >