< Tilbake
Skriv Ut

Tema 20: Subtrahere et tosifret fra et tosifret tall (uten tierovergang)

Mål

Hovedmål:

  • vise at de har automatisert subtraksjon av et tosifret tall fra et tosifret tall (uten tierovergang), og vise at de benytter gode strategier for dette.

Elevene skal kunne:

  • Dele opp tall i tiere og enere, og subtrahere med tiere først, uten støtte i modell
  • Subtrahere på tallinje, med støtte i modell

Fokus

På samme måte som for addisjon med tosifrede tall uten tierovergang , er det også i subtraksjon ofte hensiktsmessig å subtrahere tiere først. For at elevene skal kunne gjøre dette, må de være sikre på at enerne ikke gir tierovergang, eller evne å endre strategi om det viser seg at det ble tierovergang allikevel. Dere finner igjen tallinjemodellen fra 19.3 i 20.3. I denne modellen forsøker vi å synliggjøre forskjellen ved hjelp av den usynlige noomen. La gjerne elevene erfare i praksis ved å bruke noomstaver. Undervisningstips: Vis frem noen oppgaver på tavla, og la elevene diskutere hva som vil skje med tierplass og enerplass. Hvorfor forandrer ikke tierplassen seg? Bruk gjerne noomstaver i tillegg, slik at elever som er usikre kan se at det fortsatt vil være tiere igjen.

I digitale verktøy kan dere finne disse filmene med gode tips:
*+Tallvenner- introduksjon *+Noomer- addisjon og subtraksjon *+Hundrerboksen – telle med tiere og enere

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Subtrahere et tosifret fra et tosifret tall (uten tierovergang)

Mål

Elevene skal kunne:

  • Dele opp tall i tiere og enere og subtrahere med tiere først, med støtte i modell

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om Subtraksjon med tosifret- fra tosifret tall

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis mattestreker 20.1 a på smartboarden. Illustrer subtraksjon uten tierovergang med øvingslabben «Hundrerboksen enkel».
  • Utforsk: Jobb med Mattestreker, quizene. Oppdrag.
  • Avslutning: La læringspartnere lage et subtraksjonsstykke til hverandre, og så lage en muntlig kontekst eller regnefortelling til oppgaven de fikk.

Mattestreker: Mattestreker

Bilder til smartboard: Bilde uten tekst

Hundrerboksen: avansert: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-ensif

Tallrepresentasjoner: Subtraksjon uten tierovergang

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

Tallmønstre: Tallmønster

Sammenlikning: Tall under 20

Sammenlikning: Tall under 20

Tallinje: Tall under 100

Tallninja: Tall under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Bilder til smartboard: Bilde uten tekst

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: avansert: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-ensif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Subtraksjon uten tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tall under 20

Økt 2: Mengdetrening: subtrahere et tosifret fra et tosifret tall (uten tierovergang)

Mål

Elevene skal kunne:

  • Dele opp tall i tiere og enere, og subtrahere med tiere først, uten støtte i modell

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om Subtraksjon med tosifret- fra tosifret tall

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Illustrer subtraksjon uten tierovergang med øvingslabben «Hundrerboksen enkel».
  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Oppsummer erfaringer i samling med øvingslabben «Hundrerboksen enkel».

Mattestreker: Mattestreker

Hundrerboksen: avansert: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

Tallrepresentasjoner: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon tosif-tosif m/noomer

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon tosif-tosif m/enkeltboks

Tallmønstre: Sorter tall under 30

Tallmønstre: Tallmønster

Sammenlikning: Tall under 20

Tallinje: Tall under 30

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: avansert: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon tosif-tosif m/noomer

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon tosif-tosif m/enkeltboks

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tall under 30

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Tall under 30

Økt 3: Subtrahere med tallinja

Mål

Elevene skal kunne:

  • Subtrahere på tallinje, med støtte i modell

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om å addere med tallinje

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Ta utgangspunkt i oppgavene på 20.3 a. Løs noen av oppgavene sammen med elevene. Vis øvingslabben «mengdelinja» på smartboarden og illustrer hvordan vi kan bruke mengdelinja til subtraksjon av store tall.
  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Mengdelinje: Subtraksjon tosif-tosif

Noomer: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon u/tiroverg. tosif+tosif

Tallmønstre: Sortert tall (under 40)

Tallmønstre: Talmønster

Tallmønstre: Talmønster

Sammenlikning: Tall under 20

Sammenlikning: Tall under 20

Tallninja: Tall under 40

Tallninja: Tall under 80

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Subtraksjon tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Noomer: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon u/tiroverg. tosif+tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sortert tall (under 40)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Talmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Talmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tall under 40

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tall under 80

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 20

Økt 4: Samtale: Reservedeler

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «Reservedeler» du kan bruke i klasserommet:

Vilma trenger arbeidsro, så hun har gitt Gigi en oppgave. Han skal finne ut hvilke sokkepar Vilma har i kommodeskuffen sin, men han får ikke kikke. Vilma har sagt at alle sokkeparene i skuffen bortsett fra to par, er blå. Alle parene, bortsett fra 2 par, er røde. Alle parene, bortsett fra 2 par, er gule.

  • Hvor mange sokkepar har Vilma i skuffen, og hvilken farge har de? (svar: 3 par, et blått, et rødt og et gult)

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk