< Tilbake
Skriv Ut

Tema 28: Lengder og areal med standardiserte måleenheter

Mål

Hovedmål:

  • Bruke centimeterruter for å måle og sammenligne ulike lengder og areal.

Elevene skal kunne:

  • Måle og sammenligne lengde ved hjelp av centimeterruter

Fokus

Temaet er fremdeles måling. Vi håper dere har hatt mange gode praktiske opplegg. Dere vil finner nyttig info og gode opplegg. Del gjerne om dere har gjort nye spennende erfaringer. I boka finner dere oppgaver som kan løses alene, i par eller grupper.

Viktige begreper i tema 28: meter, desimeter, centimeter og millimeter.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Måling: lengder

Mål

Elevene skal kunne:

  • Måle og sammenligne lengde ved hjelp av centimeterruter

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om måling

Forslag til undervisning:

  • _ Gjør praktiske oppgaver i og utenfor klasserommet. Løs sidene i mattestreker, og løs quizene på brettet._

Mattestreker: Mattestreker

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

Sammenlikning: Tall under 100

Tallinje: Tall under 100

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (100)

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (100)

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 100

Økt 2: Måling: arealer

Mål

Elevene skal kunne:

  • Måle og sammenligne areal ved hjelp av centimeterruter

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om måling

Forslag til undervisning:

  • _ Gjør praktiske oppgaver i og utenfor klasserommet. Løs sidene i mattestreker, og løs quizene på brettet._

Mattestreker: Mattestreker

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

Sammenlikning: Tall under 100

Tallinje: Tall under 50

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 100

Butikk: Sum av to varer

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-ensif

Tallvenner: Subtraksjon m/tieroverg. Tosif-ensif

Gardin: Tell penger.: Tall under 50

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Tall under 50

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Sum av to varer

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-ensif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Subtraksjon m/tieroverg. Tosif-ensif

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Tall under 50

Økt 3: Måling: arealer (II)

Mål

Elevene skal kunne:

  • Måle og sammenligne areal ved hjelp av centimeterruter

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om måling

Forslag til undervisning:

  • _ Gjør praktiske oppgaver i og utenfor klasserommet. Løs sidene i mattestreker, og løs quizene på brettet._

Mattestreker: Mattestreker

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

Tallinje: Tall under 60

Tallninja: Tall under 60

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 100

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtr. u/tierov – tosif+ensif

Tallvenner: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-ensif

Gardin: Tell penger.: Tall under 50

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Tall under 60

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tall under 60

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtr. u/tierov – tosif+ensif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-ensif

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Tall under 50

Økt 4: Samtale: Romskipet

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «Romskipet» du kan bruke i klasserommet:

Siden Robotene tullet litt med Vilma, vil hun tulle litt tilbake igjen. Vilma ber robotene fortelle henne hvilket nummer hun tenker på. Kan dere hjelpe dem med å finne riktig nummer? (Bruk illustrasjonen til hjelp): * Start på den høyeste ledige kabinen (99) * Trekk fra 20. * Finn den neste ledige kabinen (80) * Trekk fra 20 igjen. * Pluss på 10 * Gå tilbake til den forrige ledige lugaren (68)

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk