< Tilbake
Skriv Ut

Tema 3: Regnefakta for tall opp til 10

Mål

Hovedmål:

  • Automatisere addisjonsfakta og velge hensiktsmessig strategi

Elevene skal kunne:

  • vise at de har automatisert addisjonsfakta med tall under 10
  • visualisere med fingrene hvilken subtraksjonsstrategi er mest effektiv (telle opp eller ned)
  • vise at de har automatisert regnefatkta med tall under 10

Fokus

På toppen av hver side finner dere fargede sirkler. De er ment til å brukes for å skrive svar på hoderegningsoppgaver man kan gi i begynnelse av hver matematikktime.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Addisjonsfakta for tall opp til 10

Mål

Elevene skal kunne:

  • vise at de har automatisert addisjonsfakta med tall under 10

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om addisjon med tall under 10

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «Tallrepresentasjoner» på smartboarden. Vis frem addisjon med enkeltboksen. Snakk om det røde merket (5). La elevene komme med strategier. Fokuser på strategien «tell opp fra høyeste».
  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Oppsummering: Vis en del av en quiz på smartboarden, og la noen elever fortelle om strategien de valgte for å løse den.

Mattestreker: Mattestreker

Tallrepresentasjoner: Noomer, tall, finger og terninger - opp til 10

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser: ikke 5 overgang

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: addisjon med enkelbokser: 5 overgang

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser: ikke 5 overgang, en boks

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: addisjon med enkelbokser: 5 overgang, en boks

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser: ikke 5 overgang, ingen boks

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: addisjon med enkelbokser: 5 overgang, ingen boks

Likninger: addisjon med terninger og fingre

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Noomer, tall, finger og terninger - opp til 10

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser: ikke 5 overgang

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: addisjon med enkelbokser: 5 overgang

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser: ikke 5 overgang, en boks

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: addisjon med enkelbokser: 5 overgang, en boks

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser: ikke 5 overgang, ingen boks

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: addisjon med enkelbokser: 5 overgang, ingen boks

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: addisjon med terninger og fingre

Økt 2: Subtraksjonsfakta for tall opp til 10

Mål

Elevene skal kunne:

  • visualisere med fingrene hvilken subtraksjonsstrategi er mest effektiv (telle opp eller ned)

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om subtraksjon med tall under 10

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «mengdelinjen» Vis frem subtraksjon på mengdelinjen. Snakk om det røde merket (5). La elevene komme med strategier. Fokuser på «telle opp fra det laveste tallet» og «telle ned fra det høyeste tallet». Snakk om når det er hensiktsmessig å bruke de forskjellige.
  • Utforsk: Individuelt: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Vis en del av en quiz på smartboarden, og la noen elever fortelle om strategien de valgte for å løse den.

Mattestreker: Mattestreker

Mengdelinje: Mengdelinjen

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: subtraksjon små trekk under 10

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: subtraksjon store trekk under 10

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: subtraksjon små OG store trekk under 10

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: subtraksjon små OG store trekk under 10

Tallninja: Tallninja til 5

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Mengdelinjen

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: subtraksjon små trekk under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: subtraksjon store trekk under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: subtraksjon små OG store trekk under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: subtraksjon små OG store trekk under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tallninja til 5

Økt 3: Regnefakta for tall opp til 10

Mål

Elevene skal kunne:

  • vise at de har automatisert regnefatkta med tall under 10

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten repeterer både addisjon og subtraksjon under 10

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «mengdelinjen» på smartboarden. Repeter økt 3.2.
  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Mengdelinje: Mengdelinjen

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: addisjon og subtraksjon under 10

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: addisjon og subtraksjon under 10

Likninger: addisjon og subtraksjon under 10

Likninger: addisjon og subtraksjon under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Mengdelinjen

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: addisjon og subtraksjon under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: addisjon og subtraksjon under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: addisjon og subtraksjon under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: addisjon og subtraksjon under 10

Økt 4: Samtale: Tilbake til skolen

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «Tilbake til skolen» du kan bruke i klasserommet:

  • Det er barn overalt. Kan dere finne ut hvor mange det er uten å telle hver enkelt, en og en?
  • Kan dere lage en regnefortelling til bildet?

Vilma skal dele inn hvordan elevene skal sitte i klasserommet. Hun vil ikke at noen skal sitte alene. Kan dere komme med forslag på hvordan pultene kan stå?

  • Er det mulig å fordele slik at det det er like mange på hver gruppe? Finnes det flere løsninger?
  • Hvis det hadde gått 19 elever i klassen, hadde det da vært mulig å lage like store grupper i klassen med pultene?

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk