< Tilbake
Skriv Ut

Tema 1: Repetisjon: tallene til 10

Mål

Hovedmål:

  • Addere og subtrahere ved hjelp av enkle modeller

Elevene skal kunne:

  • representere tall på forskjellige måter (noomer, enkelbokser, terninger, fingre)
  • forklare hvordan man adderer med enkelboksen og fingre
  • kunne gi et eksempel av en subtraksjonsfortelling som handler om forskjell (mengder under 10)
  • forklare hvordan man subtraherer med hjelp av fingre og enkelbokser

Fokus

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Repetisjon: Tallene til 10

Mål

Elevene skal kunne:

  • representere tall på forskjellige måter (noomer, enkelbokser, terninger, fingre)

Ekstra utstyr

Nettbrett, mattestreker

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om å repetere hvordan tall kan representeres med noomer, enkelbokser, terninger og fingre. Forslag til undervisning:

  • Plenum: bruke øvingslabben Tallrepresentasjoner for å lage en trapp av enkelbokser.
  • Individuelt: Elevene fullfører oppdragene i øvingslabben Tallrepresentasjoner. Elevene fullfører quizzene. Elevene gjør oppgavene i Mattestreker

De som er ferdig kan begynne å spille DragonBox Big Numbers [video: key]

Mattestreker: Sette sammen tallrepresentasjoner: til 10

Tallrepresentasjoner: Noomer, tall, finger og terninger - opp til 10

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: "+1"

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: "+5"

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: "+1","-1"

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: "+5"

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: "+5"

To og to: Noomer, tall, finger og terninger - opp til 10

To og to: Noomer, tall, finger og terninger - opp til 10

Gardin: Tall med lyd.: Tall opp til 10

Tallmønstre: Tallrekker: opp til 10

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Sette sammen tallrepresentasjoner: til 10

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Noomer, tall, finger og terninger - opp til 10

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: "+1"

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: "+5"

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: "+1","-1"

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: "+5"

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: "+5"

< Tilbake
Skriv Ut

To og to: Noomer, tall, finger og terninger - opp til 10

< Tilbake
Skriv Ut

To og to: Noomer, tall, finger og terninger - opp til 10

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: Tall opp til 10

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallrekker: opp til 10

Økt 2: Repetisjon: Addisjon

Mål

Elevene skal kunne:

  • forklare hvordan man adderer med enkelboksen og fingre

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om å repetere hvordan man kan bruke konkreter for å addere. Forslag til undervisning:

  • Plenum: Bruke øvingslabben Tallrepresentasjoner for å visualisere addisjoner. Be elevene om å forestille seg det som kommer til å skje før du setter ting i enkelboksen. Vise med fingrene hvordan man kan forestille seg addisjon med fingre.
  • Individuelt: Elevene løser oppgavene i Mattestreker. Elevene løser quizzene.

De som er ferdig kan spille DragonBox Big Numbers.

Mattestreker: Mattestreker

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser: boks og tall

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser: boks og tall

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser: tall

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser: tall

Sammenligning: Nooms og tall - opp til 10

Likninger: addisjon med terninger og fingre

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser: boks og tall

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser: boks og tall

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser: tall

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser: tall

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenligning: Nooms og tall - opp til 10

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: addisjon med terninger og fingre

Økt 3: Subtraksjon: Å finne en forskjell

Mål

Elevene skal kunne:

  • kunne gi et eksempel av en subtraksjonsfortelling som handler om forskjell (mengder under 10)

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Det er lett for elevene å forbinde subtraksjon med en situasjon hvor man tar bort noe. Det er vanskeligere å forbinde subtraksjon med en situasjon hvor man sammenlikner to mengder. Her jobber man med slike oppgaver. Forslag til undervisning:

  • Plenum: Tegne på tavla en situasjon som handler om en forskjell (5 kaniner og 2 gulrøtter for eksempel). Bruke øvingslabben Modellering for å modellere situasjonen. Spør hvilke matematiske spørsmål man kan stille. Elevene må komme fram til hvor mange kaniner som ikke får gulrot eller hvor mange gulrøtter som mangler. Løs oppgaven. Ta et eksempel til (for eksempel tegn 4 hunder og 2 bein). Gjør det samme som før.
  • Individuelt: Elevene lager modellen for hvert bilde fra mattestreker med øvingslabben Modellering. Deretter løser de ligningen i Mattestreker. Elevene løser quizzene på nettbrett.

De som er ferdig kan spille DragonBox Big Numbers.

Mattestreker: Mattestreker

Noom modell: avansert: Noom modeller opp til 10

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Noom modell: avansert: Noom modeller opp til 10

Økt 4: Subtraksjon: Å ta bort

Mål

Elevene skal kunne:

  • forklare hvordan man subtraherer ved hjelp av fingre og enkelbokser

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om subtraksjon når man tar bort noe. Man repeterer hvordan man subtraherer med enkelbokser og fingre.

Mattestreker: Mattestreker

Mengdelinje: Tall og noomer opp til 10

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: subtraksjon under 5

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: subtraksjon under 5

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: subtraksjon under 10 - fingre

Tallninja: Tallninja til 5

Mengdelinje: subtraksjon under 5

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Tall og noomer opp til 10

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: subtraksjon under 5

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: subtraksjon under 5

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: subtraksjon under 10 - fingre

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tallninja til 5

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: subtraksjon under 5